Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

dvd start niet op

Gestart door rik06021954, woensdag 21 juli 2021, 22:53:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rik06021954

Hallo,

Ben sinds kort in het bezit van een Akoya pc desktop.

Nu wil ik echter een boot disk maken . Iso.Bestand van o.a. Paragon , Easeus, Acronis, enz.. gedownload en daarna gebrand met Ultraiso. Aanpassingen gemaakt in Bios boot cd/dvd priority.

Nu komt het... Pc opgestart, dvd begint te booten met bericht, "druk op een een toets om de pc op te starten vanaf cd of dvd", waarbij ik op een willekeurige toets druk.

Dan echter loopt het mis. Computer start opnieuw op. Niet één bootable disk van bovengenoemde iso's die opstart. Weet iemand raad?

Reinier

ISO bestanden brand ik altijd m.b.v. ImgBurn ( gratis ).
Beschikt deze pc over een BIOS of het moderne(re) UEFI..?
In het laatste geval Fastboot uitzetten, Legacy support aan, Secure Boot uit.

Wat is het exacte type van deze Akoya en hoe oud is dit toestel ?

derkdejong

als ventoy gebruikt om de dvd samen te stellen weet je zeker dat er een opstartmenu wordt aangemaakt om een keus te maken uit de iso's.
ventoy haal je https://www.ventoy.net/en/download.html

rik06021954

De desktop is een recente Medion Akoya E62O29 met UEFI. Fastboot en secure boot uitgeschakeld. Boot priority is UEFI cd/dvd. Geen optie voor legacy instellingen. Bericht verschijnt met "druk op een een toets om de pc op te starten vanaf cd of dvd"  en daar stopt het met een blauw scherm. Zie afbeelding. Voordien nooit problemen gehad met Ultraiso.

Reinier

In de UEFI instellingen moet Fastboot uit staan en CSM ( [Compatibility Support Mode - soms ook Other OS genoemd] moet aan ( enabled ).
Als je er echter voor kiest om de cd/dvd te starten vanuit het boot menu hoef je niet moeilijk te doen.
Druk na aanzetten van de pc een paar keer op de F8 toets ( bij de meeste pc's / laptops ) om het opstart menu te tonen en kies daar de dvd als opstart-station.

rik06021954

Maar daar zit juist het probleem. Bij het bootmenu (f8) wordt de dvd-drive niet weergegeven, maar start spontaan op met de regel: druk op een toets... Ik heb een vermoeden dat er iets niet klopt met de bootsectoren.

Reinier

Als de dvd niet getoond wordt in het boot-menu is de schijf in de speler niet bootable...

rik06021954

Boot-Dvd schijf getest op 3 laptops en 2 desktops. Dvd-drive aanwezig in bootmenu en start netjes op. Wat is hier aan de hand? Begrijp er niks meer van.

Reinier

En als je die ISO's m.b.v. Rufus op een usb-stick wegschrijft ( dus een bootable stick maakt ) , werkt het dan wèl..?
Dat is wat ik altijd doe, ik gebruik noot dvd pf cd's meer....

rik06021954

Het opstarten op dvd met het windows 10 iso loopt probleemloos. Met iso's van Acronis, Hiren's boot cd, enz..loopt het fout. Nog bezig met de zoektocht=leergierig.
Met de nodige configuratie is het mij gelukt het iso bestand te schrijven naar een usb-stick en te booten. Werkt immers ook veel sneller.
Alvast bedankt voor de tips!!

SMF spam blocked by CleanTalk