Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Hulp bij dedicated stream pc bouwen!

Gestart door MikeMicrophone, zondag 07 maart 2021, 01:13:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeMicrophone

Hey!
I need some help people.
Op dit moment heb ik deze specs voor mn stream pc:
- Ryzen 9 3900x
-ASUS ROG STRIX X570-E GAMING, socket AM4 moederbord
-NZXT 750w voeding
-G.skill 16gb RAM 3200mHz
-NZXT Kraken X73 RGB waterkoeling
-Samsung 970 EVO, 1 TB SSD
-GPU is nog een beetje onduidelijk.
-Elgato 4k60 capture card (voor mn ps5)
-NZXT H710 tower-behuizing
Nu is het idee om vanaf mn cpu te gaan encoden (x264) in 1080p60fps en wou ik sowieso overkill om ook future proof te zijn. Nu is het de eerste keer dat ik een pc bouw en vroeg mij af of jullie je meningen hier op kunnen loslaten. En ik wil ook graag meer weten over wat voor GPU ik zou moeten nemen. Heb ik bijvoorbeeld al genoeg aan een 710/730-1050 kaart of iets van een 550 van AMD? Omdat ik de GPU natuurlijk alleen nodig heb voor mijn monitor.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Mvg,

Mike

Reinier

Het hangt er helemaal van af welke software je gebruikt...
Bijv. OBS i.c.m. NVENC of AMF, dan wordt de GPU gebruikt....kies je voor x264, dan wordt de CPU aan het werk gezet.

Het gebruik van de juiste encoder kan de load van je CPU behoorlijk beperken.
NVENC ( Nvidia ) en AMF ( AMD ) gebruiken dus de GPU, hierdoor is de belasting van je CPU dus in verhouding laag omdat er een extra chip ( je videokaart ) wordt gebruikt.
X264 gebruikt de CPU maar in jouw geval zul je niet erg veel merken van vermindering van de game-prestaties / kwaliteit omdat je gamed op de PS5 en niet de pc.

Snelheid is van groot belang, ik kan niet inschatten wat de invloed van die capture-kaart is op de uiteindelijke kwaliteit van de stream.
Vanwege het totale proces zal er altijd een bepaalde mate van lag optreden.
Het zal dus een kwestie worden van tunen om de beste instellingen te vinden.

Overigens wordt de voeding die jij hebt gekozen ( NZXT 750 W ) gebouwd door Seasonic en is niet de stilste.
De Seasonic Focus GX 750 W is stiller en heeft verder dezelfde specificaties en garantie ( 10 jaar ).

Future proof is een illusie, niemand kan in de toekomst kijken.
Vanuit dat oogpunt is de R9 3900x pure overkill voor een 1080p / 60 Hz stream, hetzelfde geldt voor de 750 W voeding aangezien de R9 een TDP heeft van 105 Watt en als je dat combineert met een instap videokaartje zoals de 1050 heb je een voeding met ruim 350 W onbenut vermogen.

Tja....dat zou ik er eerder voor kiezen om er 32 Gb i.p.v. 16 Gb Ram in te zetten... :icon_rolleyes:


SMF spam blocked by CleanTalk