Externe harde schijf , kan niet meer bij mijn bestanden komen .

Gestart door Ghelsing, vrijdag 29 januari 2021, 19:41:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ghelsing

Ik kan bij het openen van mijn externe harde schijf niet meer bij mijn bestanden komen.

Gerard

Reinier

Plaats eens een screenshot van schijfbeheer waarop deze ext. schijf volledig zichtbaar is...?

Leg eens uit wat er gebeurd as je deze ext. schijf opent / probeert te openen..
Krijg je dan een foutmelding..? 
Zo ja, welke ( screenshot of foutcode o.i.d. )...

Excuus voor alle vragen maar jouw vraag bevat verder geen enkele relevante informatie waar iemand iets mee kan.

Ghelsing

Ja, informatie was inderdaad summier.

Hier wat screenshots


Gerard

Reinier

Zoals je op de 1e screenshot kunt zien is de schijf RAW.
Dit betekent dat de partitie-tabel beschadigd of onleesbaar is.
De pc weet dus niet langer hoe de schijf is / was geformatteerd ( FAT32 / NTFS etc ) en Windows kan deze schijf dus niet openen omdat het bestandsformaat onbekend is.

M.b.v. TestDisk is het mogelijk om deze partitie-tabel te herstellen, hoe je dat doet wordt hier uitgelegd =>Link.
Het werkt óók onder Win 10 hoewel dat niet vermeld wordt.

Maak, vóór je hiermee bezig gaat, een schijf-image / ISO  backup van deze schijf waarmee je eventuele bestanden kunt recoveren in geval het toch niet lukt.
Als de data op de schijf niet echt belangrijk is, is de snelste manier dit op te lossen, de schijf opnieuw te formatteren maar dan ben je dus alles kwijt wat er op de schijf staat.

Ghelsing

Ik kan de externe harde schijf wel formateren, maar ik kom er niet bij

Gerard

Reinier

Je zegt het verkeerd, je kunt hem niet formatteren omdat de schijf niet toegankelijk is...
Ga naar schijfbeheer en verwijder de RAW-partitie en de andere 9 Mb partitie van "niet toegewezen ruimte".
Je krijgt dan 1 volledige partitie.
Selecteer deze en kies voor "Nieuw Volume maken".
Kies de max. grootte en formatteer de schijf dan NTFS.
Daarmee zou hij weer moeten werken.

Ghelsing

De externe schijf wordt niet herkend, ook bij Schijfbeheer heb ik wat veranderd (zie printscreens) 
wat volgens mij niet helemaal goed is gegaan
Ik he de pc opnieuw opgestart met Externe HD en een een keer opgestart zonder Externe HD,
maar de externe HD  werd niet herkend

.

Gerard

Reinier

Probeer eens een partitie-manager programma, bijv. Minitool....
Wordt de schijf in dat programma wèl gezien of ook niet..?

Wordt de schijf door Minitool niet gezien dan kan de behuizing nog stuk zijn.
Je kunt de schijf er dan uit halen en deze als 2e schijf in de pc op het moederbord aansluiten om te kijken of deze dan wèl werkt.

Ghelsing

Ik zie volgens mij geen Externe HD  in  minitool. ?
Volgens mij is er een naam veranderd, kan iik wel per ongeluk gedaan hebben

Ghelsing

De externe harde schijf staat er toch op(zie printscreen)

Gerard

Reinier

Op de 2e screen van 2 berichten terug staat de schijf ( schijf 2 ) aangeduid als niet toegewezen.
Re-muisknop op deze schijf:
Selecteer deze en kies voor "Nieuw Volume maken".
Kies de max. grootte en formatteer de schijf dan NTFS.
Daarmee zou hij weer moeten werken.

Ghelsing

Sorry ik keek even bij schijfbeheer. maar daar staat het nu toch anders  (zie printscreen)

Ghelsing

Ik heb zo ongeveer gedaan zoals je zei, maar kreeg melding dat letter geen geldige parameter is. , nu heb ik dit  (zie printscreen)


Reinier

Wat je precies gedaan hebt weet ik niet want het toewijzen van de schijfletter gebeurd pas ná het maken van het Nieuwe Volume en bevestigen van de max. grootte hiervan.
Afijn, schijf heeft nu een schijfletter dus nu moet je deze kunnen formatteren vanuit Schijfbeheer, anders gebruik je Minitool.

SMF spam blocked by CleanTalk