Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Nieuwe stille,snelle allround pc

Gestart door Kriel, zaterdag 24 oktober 2020, 18:59:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kriel

10 jaar geleden heb ik mijn PC bij Azerty samengesteld maar hij begint toch  te traag te worden.
Ik ben geen gamer (speel wel spellen maar niets noemenswaardig)
Er is zoveel en tijdens mijn surfen kwam ik op dit forum en lees dat mensen hier goede adviezen krijgen.
Ik kijk graag films (hoop dat 4k gaat lukken) doe veel met muziek, downloaden,uitpakken gaat nu veel te langzaam.
Ik lees dat als je niet het topsegment wil je beter naar AMD kan kijken? wil graag een stille pc die wel snel is en waar ik de komende jaren weer alles op kan blijven doen.
Stille kast (hoeft geen glas en licht in) stille koeler
Ik hoop dat jullie me een goed advies kunnen geven en niet denken dat ik te lui ben om zelf te zoeken want ik denk dat de meeste kantenklare pc"s het toch net niet zijn.
Budget rondom de 1000.00 heb wel nog harde schijven voor opslag die mee gaan en wifi is denk ik ook niet verkeerd, vind wel dat ik meestal beter koop dan dat ik nodig zou hebben, maar je weet het maar nooit (liever te snel dan te langzaam?

Gerrit

leuke start goed mobo upgradeset
deze is lekker snel beetje overkill maar ach
voeding zou ik ook een beetje zwaarder kiezen ivm toekomstige uitbreidingen meteen voor de top gaan
en voor de kast gewoon simpel met bediening aan de voorkant simpel zei ik toch
videokaarten ben ik niet zo in thuis zijn hier mensen met veel meer verstand hiervan ik heb gewoon een standaardkaartje

Kriel

Dank voor je reactie Gerrit,

Wat houd (BIOS-update naar de meeste recente versie) in? want in die gebieden zie ik mezelf niet komen.
Qua behuizing denk ik aan een gladde strakke kast. en stil

Reinier

#3
CiteerIk kijk graag films (hoop dat 4k gaat lukken) doe veel met muziek, downloaden,uitpakken gaat nu veel te langzaam.
Goedemorgen en welkom op het forum.
Na bovenstaande in je startpost gelezen te hebben en het budget voor de nieuwe setup gezien te hebben blijven er toch een paar vragen.

a) Die films, wat bedoel je daar exact mee..?
Bewerk je die ook of kijk je die alleen ( via Netflix o.i.d. ) ?
Hoe kijk je die..? Op je pc beeldscherm, stream je die naar je tv ( zo ja, hoe, WiFi of netwerkkabel ) ?

b) Voor muziek vrijwel dezelfde soort vragen.
Wat doe je met die muziek, alleen luisteren of ook bewerken of zelf muziek maken ( met de div. programma's als Ableton etc )...
Dat zijn wel cruciale zaken want voor het bewerken en zelf creëren is meer processorkracht nodig.

c) Het zou ook fijn zijn om de hardware van je huidige pc te weten....zodat we kunnen zien waarom de huidige pc in jouw beleving langzaam is / wordt.
Het zal voor een deel te verklaren zijn door het gebruik van reguliere HDD's, deze zijn wat snelheid gewoon niet te vergelijken met SSD's.

=> Wil je daarom eens een Speccy weblink naar het hardware-overzicht in je volgende bericht plaatsen..?
Dat werkt als volgt:
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citeer
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
* Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer snapshot" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.
Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

De upgrade-kit in het bericht van @Gerrit behoort wel in de high-end afdeling.
Een high-end Intel-kit is maar € 70 duurder (  Deze upgrade kit bestaat uit het GIGABYTE Z490 GAMING X moederbord, een Intel i9-10850K processor, een 16 GB DDR4-3200 geheugen kit en een be quiet! Dark Rock Pro 4 CPU-koeler. )
Maar indien jouw gebruik binnen de perken blijft volgens de antwoorden op bovenstaande vragen, is zo'n kit echt over the top en kun je aanzienlijk goedkoper ook een flinke stap vooruit maken.
Je zou dan bijv. ook voor een AMD Ryzen 5 3600 kunnen gaan ( complete kit € 385 ) en het prijsverschil investeren in bijv. extra werkgeheugen ( indien vereist )
of een snelle, grote SSD van 1 of 2 Tb.

De antwoorden op bovenstaande vragen bepalen o.a. ook welke videokaart voor jou het beste zou zijn ( prijs / kwaliteit / prestaties ), 4K wordt door alle moderne kaarten ondersteunt  :yess:
De voeding is ook zo'n dingetje..
De door @Gerrit gelinkte Corsair is er 1 met Gold certificaat, leuk, topvoeding maar prijzig.
Dat kan ook zo'n € 30 goedkoper als je kiest voor aan A-merk met Bronze certificaat ( bijv. een Seasonic ).

* De opmerking BIOS-upgrade naar de meest recente versie houdt in dat de leverancier de moederbord software voor je bijwerkt.
Dit heeft o.a. te maken met het feit dat je hiervoor, in sommige gevallen, een oudere processor nodig hebt als degene die in de kit wordt geleverd.
Je zou anders een kit hebben die niet wil opstarten..
Een BIOS-update kan o.a. zorgen voor ondersteuning van een nieuwe generatie processors, verbeteringen hebben voor de chipset, etc.

Zo zijn er nog veel meer zaken als behuizing, kast-ventilatoren etc. om het plaatje compleet te maken.
Wat je aangeeft:  kant-en-klare fabrieks-pc's zijn samengesteld voor de doorsnee gebruiker en je doet altijd ergens concessies op omdat die dingen ook wat prijs betreft aantrekkelijk moeten zijn.
Zelf samenstellen èn bouwen geeft je de mogelijkheid om een systeem helemaal toe te spitsen op jouw gebruik met een marge voor andere toepassingen en toekomstige upgrades.

Ik wacht even op jouw reactie en weblink voor we verder gaan spitten... :icon_biggrin1: :icon_good:


Kriel

Hallo Reinier,

Bedankt alvast voor je uitgebreide antwoord en tijd.
De films kijk ik op mijn pc en stream ze ook bekabeld naar mijn tv
Geregeld moet ik ze ook converteren en dat duurt hier ontzettend lang.

Muziek doe ik alleen luisteren en nu met de vele draadloze speakers enz is wifi wel handig

Voor mijn werk heb ik software zoals Vendit en Office 365 en dynamics maar dat heeft volgens mij niet zoveel nodig.

http://speccy.piriform.com/results/GMAYb23cKF6xYEhNTDkTLnr

Ik denk zelf ook dat wat ik nu wil weer overkill is maar dat heb ik liever dan net genoeg (mits betaalbaar)
In een andere post zag ik je schrijven dat een Ryzen 7 geen meerwaarde zou hebben tov de 5 ivm videokaart en daar gaat het me om.
Ik wil graag weer een snel systeem die alles doet wat ik kan maar dat ik er geen produkten in heb waar ik de meerwaarde niet gebruik.
ook dat het compatibel is en mocht er een keer iets fout gaan dat ik zelf niet in de bios hoef te komen (alleen voor simpele dingen)
Jaren geleden had ik in mijn hoofd dat Intel stabieler was dan Amd, en ik zag ook een i9 systeem voor 1059.00 euro maar net wat je zegt ergens moeten ze concessies maken.
Naar aanleiding van die andere post had ik al iets in mijn hoofd maar dan weet ik nog niet zeker of het allemaal bij elkaar past en of het wel in de kast past die ik dan uitzoek.
Ik kijk uit naar je advies.

Kriel

nog vergeten wat ik nu heb. of staat dat in Speccy?

Gigabyte GA-P55A-UD3 (rev. 1.0)
Club 3D HD5770 - Graphics card
Scythe Mugen 2 rev.B SCMG-2100
OCZ Platinum Dual Channel Kit - Geheugen
Processor - 1 x Intel Core i5 i5-750 / 2.66 GHz
OCZ ModXStream Pro - Voeding ( intern )
Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 - Midtowermodel
Samsung SpinPoint F3 Desktop Class HD103SJ
Sony NEC Optiarc AD-7240S - Schijfstation

Gerrit

u gaf aan dat u al 10 jaar uw pc tot uw beschikking had en vandaaruit ben ik meteen voor de top gegaan opdat u weer 10 jaar vooruit kan.
u speelt af en toe een game maar gaf aan dat films bekijkt en deze bewerkt u heeft dus geen behoefte aan een zg game cpu maar een snelle op de toekomst gerichte cpu
vandaar mijn "advies" ook de voeding heeft betrekking op de langdurige gebruik.
uit het verhaal nu begrijp ik dat volledig er naast zat sorry voor dat
zal me er ook verder niet meer met dit soort zaken bezig houden :icon_good:

Veng

Mijn PC is van 2012. (Asus P8P67-M PRO B3 iP67, SATA600 RAID, USB3.0) Ik heb er voor de snelheid een SSD in gezet. Ik doe echter niets bijzonders met de pc. Omdat hij in de woonkamer staat wilde ik wel een stille hebben. Om dat te bereiken heb ik een grote cpu koeler (Zalman Processor Koeler CNPS9900 LED AMD & Intel, voor mijn gebruik echt overdone want ik hoor hem vrijwel nooit) en een eenvoudige videokaart zonder fan (GeForce GT720 1GB 1xDVI/HDMI Silent LP).
Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep :wink:
Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken want dat gaat gebeuren! En dan?

Reinier

#8
Intel Core i5 750 dateert uit rond 2009 dus ja, die is al een tijdje oud.... :eusa_dance:
Het voordeel wat je haalt uit een Ryzen 7 t.o.v. een Ryzen 5 bestaat vnml. uit toepassingen of games die goed gebruik maken van de multi-core mogelijkheden
zoals het gebruik van meerdere cores ( threads ) voor rendering etc.
Voor alsnog zijn er maar weinig die dat doen maar ook dan is rendering m.b.v. de videokaart veel sneller als via de processor dus ook daar zit een overweging:
meer cores of een betere videokaart...

Wat @Gerrit opmerkt is min of meer terecht..
De keuze voor hardware bepaalt in grote lijnen ook de levensduur.
Overigens zie ik bij jouw huidige systeem veel overeenkomsten ( voeding, videkaart processor-serie ) met mijn oude I7 870 uit 2009 die ik een half jaar geleden ontmanteld en afgevoerd heb  :icon_biggrin1:

In je huidige systeem zie ik een paar nekkenbrekers, o.a. de hoeveelheid werkgeheugen, dat is vandaag de dag gewoon te weinig.
Daarnaast de reguliere HDD's met 5400 en 7200 Rpm, dat doet de snelheid ook geen goed.
De HD5770 is geen videokaart voor het renderen van video vanwege het weinig Vram.

Dat streamen van films naar de tv...bekabeld, oké maar hoe..?
Via het netwerk of met een HDMI-kabel en de tv als 2e scherm..?

De toepassingen die je opgeeft vragen geen beresterke processor of videokaart tot nu toe.
Alle moderne kaarten ondersteunen 4K video maar om 4K te streamen via het netwerk moet je interne netwerk minimaal Gb zijn en geen 100 Mbit.

WiFi gebruiken voor het streamen van 4K vereist minimaal WiFi AC van zowel modem/router als ook de host en ontvanger.
Dat heeft o.a. te maken met de overhead van het signaal als je bijv. BlueRay streamt, vandaar dat het AVCHD formaat in het verleden heel populair was ( kleine overhead ).
MKV's met een hoge bitrate kunnen bij streamen ook voor problemen zorgen als het netwerk "verstopt" raakt omdat de data-snelheid te laag is.
Persoonlijk vind ik dat geen goed idee, voor muziek is dat geen punt.

Ik zou eens naar deze setup kijken...
Uiteraard kun je bepaalde componenten uitwisselen op grond van noodzaak / kwaliteit / prijs etc.

Over de noodzaak van een Gold-certificaat van een voeding kun je redetwisten, persoonlijk boeit het mij niet.
Zelf koop ik Bronze certificaat voedingen ( Seasonic ) en daar heb ik echt nog nooit problemen mee gehad, ook niet na 8 jaar gebruik.
Maar je kunt ook zeggen: Ach, voor een prijsverschil van € 10 - 15, waarom niet  :icon_confused:

Voor een behuizing vind ik belangrijk: minimaal 2 case-fans meegeleverd, goede geluidsisolatie, stof-filters, strak en geen poespas.
Anderen hebben het liefst een complete disco met glaspaneel en de wereld aan RGB verlichting in de kast.
Zo heeft iedereen wat..

Als voorstel de volgende setup:
Deze upgrade-kit: https://www.megekko.nl/product/2052/289615/Upgrade-kits/Megekko-Certified-Upgrade-Kit-UK004-B550-Ryzen-5-3600-2x8GB-3200-  € 385,=
Deze M2 SSD : https://tweakers.net/pricewatch/1439052/kingston-a2000-1tb.html  € 105,=
Deze videokaart: https://tweakers.net/pricewatch/1482072/msi-geforce-gtx-1660-super-ventus-xs-oc.html  € 229,=
Deze voeding : https://tweakers.net/pricewatch/1432192/seasonic-focus-gx-550/specificaties/   € 83,=
Deze behuizing: https://tweakers.net/pricewatch/443611/fractal-design-define-s/specificaties/   € 74,=
LET OP : Deze behuizing heeft geen mogelijkheid voor montage van een dvdrom-station ( Dvd brander )
Licentie voor Win 10 : https://onlinekeys.nl/product/windows-10-professional-oem-3264-bit-multi-language-serial-key/  € 19,=
Je huidige SSD en HDD's kun je meenemen....

Totaal kom je dan uit op rond de € 895,=
Dan heb je weer een top pc....
Wil je toch de Ryzen 7 dan kom je met je budget niet uit want zo'n kit is € 184 duurder als de Ryzen 5 hierboven, dan wordt het ongeveer € 1080,=

Nogmaals, dit is maar een voorzetje maar wel met kwalitatief goede onderdelen die zeker 6 - 8 jaar mee moeten kunnen met mogelijk een upgrade ( meer ram geheugen bijv ).  :icon_good:

Kriel

Bedankt weer voor de antwoorden (word gewaardeerd)

Voor het streamen is mijn pc alleen de opslag, beneden heb ik een mediaplayer
De wifi is alleen voor muziek en communiceren met andere apparaten in mijn netwerk BV smartphone

Ik had zelf ook al een beetje gekeken en kom volgens mij niet ver uit de buurt met die van jou.

AMD Ryzen 5 3600 processor
Scythe Mugen 5 PCGH Edition
Gigabyte B550 AORUS ELITE
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16
Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD
Seasonic Focus GX-550 PSU
Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER OC 6G
Fractal Design Define R5 Black Midi Tower

Hier kom ik op een bedrag van 1049.00 en zit ik met de vraag of ik weer niet geld aan het verkwisten ben?
Wat is jou mening hier over?
En mag ik vraag voor wat jij je oude pc vervangen hebt?

Ik hoor het graag.

Reinier

#10
Het prijsverschil tussen mijn voorstel en hetgeen jij tot nu toe bij elkaar gezocht hebt zit vooral in de keuze van de :
- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD  ( + € 30,= )
- Fractal Design Define R5  ( + € 35 )
- Scythe Mugen 5 PCGH Edition  ( + € 50,= )

De keuze voor bovenstaande onderdelen begrijp ik wel, zou ook mijn keuze kunnen zijn omdat de Define R5 mooier, ruimer en wat beter is als de Define S.
De 970 Evo M2 gewoon de snelste is en een aftermarket koeler vrijwel altijd stiller is en een grotere koelcapaciteit heeft als een stock-koeler.

Wat de keuze van de videokaart betreft: De Gigabyte produceert meer geluid ( hogere geluidsdruk ) dan de door mij voorgestelde zelfde kaart van MSI.
De prijs is van de Gigabyte is momenteel € 250,= , de MSI kost nu € 235,=, kloksnelheden zijn vrijwel gelijk, dat minimale verschil merk je niet maar geluid is iets dat behoorlijk kan irriteren.

Het is zeker geen geldverkwisting, de Samsung 970 Evo is gewoon al tijden de snelste consumenten SSD hoewel ook de duurste.
De vraag is of je dat verschil gaat merken, ik vermoed van niet.

Wat jouw laatste vraag betreft:

Een paar maanden geleden moest ik bij een lokaal Reclame Beletteringsbedrijf een pc-probleem oplossen, dat was snel gefixt. Men vroeg daarna om een backup systeem want door het defect lag de productie stil.
Er kwamen een stuk of 6 oude, niet meer gebruikte pc's uit de opslag dus het was zoeken geblazen naar een geschikte machine die met zo weinig mogelijk moeite en tegen minimale kosten
als backup systeem kon dienen.
Dat is gelukt, na installeren van de software-paketten werd alles probleemloos herkend, ook de plotters en proefdraaien verliep ook probleemloos.
Als dank mocht ik 1 van die oude apparaten meenemen.
Ik koos een midi-tower maar het ding wou niet opstarten...na openen van de kast bleek er een Asus moederbord in te zitten dus ik dat ding mee naar huis genomen.
Na enig onderzoek en testen bleek de voeding het probleem, dat was zo'n cheap-ass Chinese prulvoeding van MS-tech, 750 Watt voor weinig....
Dat zegt alles..
Andere voeding erin ( 600 Watt Coolermaster die ik nog op reserve had liggen ) en opstarten dat ding  :icon_good:

Blijkt een Asus moederbord, Core i7 4770K, 32 Gb Ram, Geforce GTX 780, Adata 120 Gb SSD, WD 2 Tb HDD en een dvdbrander in te zitten.
Systeem schijnt gebruikt te zijn voor productie ( montage en renderen ) van promotie-video's.
Heb er vervolgens eerst een upgrade van Win7 Pro naar Win 10 Pro op uitgevoerd om vervolgens Win 10 Pro opnieuw, schoon te installeren.
Ding draait als een speer...en gratis ook nog met een legale Win 10 Pro licentie.
Deze is dus de vervanger van de oude i7 870 die ik in 2009 gebouwd heb.

Tja, je hebt van die dagen....( bij ons zeggen ze dan :  Soms val je van geluk onder de trein  :ohyeah: :ohyeah: ).

Het systeem waar ik dagelijks op werk ( draait minimaal 14 uur / dag ) heb ik eind januari 2017 gebouwd:

Gigabyte Z170 X Gaming 5 moederbord
Intel Core i7 6700K processor
Noctua NH -D14 processorkoeler
2x Noctua NF-F12 PWM, 120mm case-fan extra
16 Gb ram ( Crucial )
Samsung 950 M2 NVMe SSD ( 250 Gb )
2x Samsung 860 SATA SSD ( 2x 500 Gb )
1x Crucial MX500 SSD ( 500 Gb )
1x WD WD40EZRZ 4 Tb
NVIDIA GeForce GTX 960 ( 2 Gb Vram )
Seasonic M12II Evo 520W voeding
Fractal Design Define R5 Zwart
Samsung DvdRom station
Dit systeem kostte begin 2017 rond de € 1500,=

Dit systeem draai een triple-boot ( 2x Win 10 Pro / 1x Win 7 Pro ) van 3 separate SSD's.
Dit heeft o.a. te maken met de keuze om de Win 10 Pro waar dagelijks mee gewerkt wordt niet te verzieken door het testen van verschillende software etc.
Daarvoor boot ik dus een andere versie die ik desnoods zonder verlies van data opnieuw kan installeren. :icon_good:

Kriel

Bedankt weer voor je antwoorden en leuk om je verhalen te lezen.

Dan ga ik voor de MSI kaart want geluid vind ik ook belangrijk
Qua systeem heb ik het nu maar nog een paar vraagjes
Kun je de USB aansluitingen van het moederbord allemaal gebruiken?
en het in elkaar zetten is aardig in prijs gestegen zie ik, ik heb op youtube ook gekeken maar in grote lijnen stelt het toch weinig voor zie ik of vergis ik me daarin?
Het liefst zou ik weer met een schone installatie beginnen heb van jou gelezen waar ik de windows licentie kan kopen en heb de usb stick al klaar,
Heb je misschien nog tips hoe ik op een makkelijke manier onderdelen van windows zoals bv wachtwoorden over kan zetten?
Ik zie ook dat jij dezelfde kast hebt maar ik las ergens dat nergens staat beschreven in welke usb poort je de stick moet doen om te installeren.

Bvd
Richard

Reinier

- Ja, normaliter kun je alle USB aansluitingen gebruiken. Je dient echter wel rekening te houden met de max. stroom die een poort kan leveren.
Voor usb 2 geldt maximaal 500 mA (bij 5 V),  usb 3 maximaal 900 mA (bij 5 V) en usb 3.1 maximaal 2000 mA (bij 5 V).
De meeste problemen met usb aansluitingen worden veroorzaakt door er meer stroomverbruikers ( ext. HDD's etc ) op aan te sluiten dan de max. stroomsterkte van de poort toelaat.
Je kunt dan denken aan niet ( goed ) werkende ext. HDD's etc.
Dit euvel kun je dan oplossen door het gebruik van een usb-hub met eigen voedings-adapter of het gebruik van een usb y-kabel waarmee je 2 usb-poorten gebruikt ( dus dubbele stroomsterkte ).

Het zelf in elkaar zetten van een systeem is vrij eenvoudig, het meest lastige vind ik persoonlijk altijd de montage van de processor-koeler.
Dit vanwege de koelpasta / thermo-pad en het vastzetten van de koeler op de back-plate  wat niet bij alle koelers even makkelijk is.
De rest stelt eigenlijk niet veel voor zolang je een voor jezelf logische montage-volgorde hanteert.

Ik begin altijd als volgt:
Controleer bij alles ( moederbord, cpu-koeler, behuizing etc ) of alle onderdelen ( schroefjes, boutjes, moertjes, handleiding etc ) aanwezig zijn.
* Hou altijd de moederbord handleiding bij de hand voor plaatsen van cpu, geheugen en aansluiten van het front-panel en de start- en reset-schakelaars etc !

- Indien alles compleet, dan pak ik als 1e het moederbord uit en leg dat op de anti-statische verpakking op tafel.
- Monteer daarna eerst de back-plate van de koeler.
- Vervolgens plaats je de afstand-busjes voor het moederbord op de juiste plaats in de behuizing, plaats het I/O Panel en bevestig het moederbord.
- Daarna plaats je de processor in de socket, breng de koelpasta aan ( indien geen thermo-pad op de koeler ) en bevestig de koeler.
- Plaats vervolgens de geheugenmodules in de juiste sloten ( zie handleiding ! )
- Plaats de M2 SSD ( zie handleiding ! )
- Sluit de bedrading van het front-panel en behuizing aan ( zie handleiding ! )
- Sluit de cpu-fan en case-fans aan ( zie handleiding ! )
- Plaats de videokaart.
- Plaats de voeding, DvdRom en event. kaartlezer.
- Sluit de voeding aan, denk aan de extra voedingsaansluitingen voor cpu en videokaart.

Nu is het moment om het systeem voor het eerst te testen dus monitor, toetsenbord, muis aansluiten evenals de 220V op de voeding.
Start het systeem en open de BIOS / UEFI.
Kijk daar onder Hardware-monitor naar de voedingsspanningen en temperatuur.
Indien alles OK, dan afsluiten, usb-stick aansluiten en de Win 10 installatie starten.
* Je kunt hiervoor elke usb-poort van de pc gebruiken, dus ook die in het front-panel ( gebruik ik zelf altijd ).
Na afloop van de installatie de configuratie doorlopen en tot slot zelf, handmatig, Windows Update starten ( meermaals ).
Als er geen updates meer worden gevonden, systeem afsluiten en de 220V van de voeding afkoppelen.

- Plaats eventuele extra HDD's en sluiten deze aan op voeding en moederbord nadat de installatie van Windows volledig is afgerond ( zie handleiding voor de juiste SATA-poorten ! )
Hiermee voorkom je dat Windows onbedoeld op de verkeerde schijf wordt geïnstalleerd of dat er installatie-bestanden op de andere schijf / schijven wordt weggeschreven.
Dat kan later, in geval van het maken of terugzetten van een backup / schijfimage voor problemen zorgen.

Wat betreft het "overzetten" van wachtwoorden, dat is niet zo eenvoudig.

Voor je email kun je bij vrijwel alle programma's je accountinstellingen "exporteren" en later, op de nieuwe pc, weer importeren indien je hetzelfde email-programma gebruikt.

Logins van websites etc. doe ik zelf altijd via screenshots.
Ik gebruik Firefox als standaard browser, daarin kun je onder Instellingen => Opties => Privacy & beveiliging => Aanmeldingen en wachtwoorden => Opgeslagen aanmeldingen
kiezen voor weergave daarvan incl. tonen van wachtwoorden.
Daarvan maak ik dan screenshots maar je kunt er ook voor kiezen om via het menu rechtsboven te kiezen voor "aanmeldingen exporteren" zodat je deze in een nieuwe installatie van Firefox weer kunt importeren.
Veel mensen gebruiken tegenwoordig Chrome of Edge als browser , uit vrije wil of gedwongen / gepusht door Google of Microsoft.
Daarvoor moet je zelf even op de scharrel, ik gebruik beide niet ( Chrome is een drama browser met al z'n wazige, schimmige malafide extensies ).
Hetzelfde geldt voor de uitgeklede en zeer beperkte Win 10 Mail-app, ik gebruik Thunderbird.

Op Youtube kun je voor vrijwel alles instructie-video's vinden, ook m.b.t. het plaatsen van vrijwel elk type / model processor-koeler,.
Dus, met een werkende pc erbij waarmee je e.e.a. kunt opzoeken / filmpjes kunt bekijken èn de handleidingen van je onderdelen moet het altijd lukken.
Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker en sneller je het voor elkaar hebt.
Mij kost het, met 1 hand, gemiddeld een uurtje of 3, incl. Win 10 installatie  :icon_good:

Kriel

Reinier,

Hartelijk dank voor de tips, hier kan ik mee verder.
Volgende week ga ik de bestelling plaatsen en dan ga ik aan de slag.

Nogmaals dank ook een iedereen die tips had

Reinier

Dan rest mij alleen nog je succes te wensen met je project.
Ik hoor graag hoe je gevaren bent en of je nog tegen obstakels bent aangelopen en uiteraard hoe je nieuwe systeem draait en bevalt  :icon_biggrin1: :icon_good: :icon_good:

Tot slot nog even dit:

de prijzen die ik voorheen als indicatie heb genoemd waren de actuele prijzen via de pricewatch van Tweakers.net.
Daarbij heb ik uitsluitend naar de prijs gekeken.

Mijn ervaring leert dat het in de meeste gevallen niet loont om alles voor de laagste prijs te bestellen want dan kom je meestal bij 4 of meer verschillende webshops uit.
Dat betekent dat je dan ook 4x de verzendkosten moet betalen..

Als je alles bij 1 webshop bestelt betaal je voor sommige componenten mogelijk iets meer als bij een ander maar je betaalt maar 1x verzendkosten.
Onder de streep scheelt het totaal bedrag vaak niet meer als rond de € 20.
Bijkomend voordeel is dat je maar 1 aanspreekpunt hebt v.w.b. eventuele garantie en 1 factuur, makkelijk voor je boekhouding  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk