Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Aanschaf nieuwe pc.

Gestart door Laurens, woensdag 23 september 2020, 15:28:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laurens

@ reinier, de Q fan staat in de bios op 'standaard'. Ik ga morgen naar de winkel toe, ben er vandaag niet aan toegekomen. Ik laat jullie weten 'hoe of wat'.....

Reinier

Ik zou voor een grotere ATX behuizing kiezen, die zal je rond de € 25 - 30 aan meerprijs kosten.
ECHTER, de voeding is een SFX type, dat past niet in een "normale" ATX behuizing, dus zal er ook een andere voeding in moeten, een ATX type.
Meerprijs daar van zal ongeveer € 20 zijn t.o.v. van de SFX ( voor een 400 Watt type ).
Een extra kastventilator mag niet meer kosten als rondweg € 15.

Een M2 SSD heeft als voordeel dat deze sneller is als een SATA type, als het om een NVMe M2 type gaat tenminste want M2 is er ook in SATA uitvoering.
Als het om een SATA M2 type gaat win je vrijwel niets aan snelheid maar je houdt wel 1 extra SATA-aansluiting op het moederbord vrij voor meer SSD's / HDD's.
Een M2 SSD zit nl. in een apart slot op het moederbord.

Als deze aanpassingen tot de mogelijkheden behoren en binnen budget blijven, dan is het zo wel een leuke vooruitgang.
Maar nogmaals:  de eerder voorgestelde AMD setup met een andere videokaart is nog een knap stukje sneller en beter.

Laurens

Mijn excuses dat ik niet heb gereageerd...... mijn moe heeft zaterdag een ongelukje gehad, en ik ben daarna nergens meer aan toe gekomen. Ik ga dinsdag- of woensdagmiddag naar die zaak toe. Laat het jullie dan weten. Laurens.

Reinier

#18
Maakt niet uit hoor, excuus is niet nodig.
Jij bent zeker niet de enige die soms nergens meer aan toe komt.

Overigens is het mogelijk dat je van mij de komende dagen geen reactie meer krijgt, de kans bestaat dat ik vanavond laat nog naar Polen moet afreizen.
Dan moet ik woensdag om 13.00 uur daar zijn voor een afspraak.
Echter weet ik dat pas tegen 19.00 uur vanavond ( je weet wel, Corona enzo ).

Als dat het geval is heb ik t/m zondagmiddag een drukke agenda en zal ik dus niet of nauwelijks op het forum zijn, waarvoor op voorhand excuus.
1 van de andere collega's, waarschijnlijk Gerrit, zal je dan verder helpen.
In elk geval succes  :icon_good:

Laurens

@ Gerrit en @ Reinier..... ( goeie trip gehad ?), even t volgende: ik heb de volgende configuratie besteld, lijkt me redelijk voor welk budget ik heb..... een grotere ATX behuizing en voeding 450 watt meen ik, de I5 9400 processor, ASUS 'Prime' B 360M-A moederbord, intern geheugen van 16 GB, Intel M2 512 GB harde schijf, een koeler ( weet t merk effe niet). Incl. montage, afleveren en Win 10 Home kost me deze configuratie in totaal € 625,-  Redelijk denken jullie ? Of....?????

Reinier

Ben nog thuis, Polen ging niet door maar zit nu opgescheept met een kapotte glasvezelmodem die pas 6 oktober vervangen kan worden dus geen internet en ook geen tv.
Niet acceptabel dus morgen een andere provider zoeken.

Nette prijs, ik hoop alleen dat die Intel M2ssd geen type 660p is want die zijn knap traag....?

Laurens

Helaas wel denk ik..... :512Gb Intel 660P M.2 r/w 1600Mbs/1000Mbs   Maar kan ik dan beter een ander model/type aanschaffen ? Ik bedoel....nu kan t nog....

Reinier

Als dat nog kan ja.
Gezien de lees en schrijfsnelheid betreft het een SATA ssd en geen NVMe type.
De 660p is ook een budget model...
Zou voor een Samsung 970 Evo van 500 Gb gaan, kost rond de € 70 maar is 2x zo snel.

Laurens

Dank voor je reactie......ik zal het vandaag nog doorgeven !

Laurens

Heb trouwens net even Gegoogeld....en idd......komt zeer goed uit de bus, wordt vooral geroemd om zijn snelheid.... Dank voor de tip !

Reinier

Graag gedaan, zou ook mijn keuze zijn.. :icon_good:

Laurens

@Reinier, ik heb vandaag (14-10) de definitieve bestelling gedaan, dat kon niet eerder want de zaak- en ik ook natuurlijk moest eerst de schriftelijke bevestiging van de gemeente hebben vandaar. ( ze hadden het me vorige week wel verteld aan de telefoon dat t akkoord was, maar ik wil alles op papier....voordat ze terugkrabbelen....haha), De volgende configuratie heb ik besteld: de Intel I5 9400 processor, ASUS 'Prime' B 360M-A moederbord, intern geheugen van 16 GB, Samsung EVO M2 500 GB harde schijf, kast is de Cooler Master N300, en de voeding is de Cooler Master MWE Bronze v-2 van 550 watt. Incl. montage, afleveren en Win 10 Home kost me deze configuratie nu in totaal € 660,-  Lijkt mij een redelijke prijs.

Reinier

Inderdaad, mooie scherpe prijs , zeker voor een Intel systeem..
Ik hoop dat je wel hebt aangegeven dat je die 16 Gb intern geheugen in 2x 8 Gb wilt hebben..?
I.v.m. de dual-channel toegang ( dubbele geheugenbandbreedte ) en niet dat die bij-de-hand van die zaak er 1x 16 Gb in drukt..?
Dat gebeurd nl. veel bij laptops omdat deze in de regel maar 2 geheugensloten hebben.
Want dan gaan de prestaties wel degelijk achteruit, je moet echt 2x 8 Gb hebben voor max. prestaties...

Laurens

Aan twee ipv 1 bankje had ik niet aan gedacht.....wist ik ook niet....haha, maar is inmiddels doorgegeven aan de zaak. Wederom dank !

Reinier

Geen punt, schoot me na jouw vorige bericht pas te binnen omdat er volgens mij maar 2 geheugensloten op dat bord zitten vanwege Mini ATX formaat...
Ach, tegen de tijd dat je aan 16 Gb niet meer genoeg hebt is het ook tijd voor weer een nieuw of tenminste ge-update systeem  :ohyeah: :schater: :schater:

SMF spam blocked by CleanTalk