Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Externe harde schijf wordt niet herkend

Gestart door frog62, maandag 05 juli 2021, 16:45:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

frog62

Op beide laptops met Window 7 en een 2e lap top met Windows 10 wordt de Externe Hardeschijf van WD niet meer herkend.
Ik zie hem NIET in verkenner
Ik zie hem WEL in schijfbeheer.

Verder zie ik hem als een H schijf die ik in schijfbeheer niet kan benaderen.

Hebben jullie een advies hoe ik dit kan herstellen?

Bedankt!


frog62

ik heb programma geinstalleerd en ondanks dat externe WD is aangesloten vindt het programma de DRIVE niet. Hij blijft zoeken.

Via WD drive ulities die ik "voorbij" zag komen op de site krijg ik via dat programma het volgende resultaat en een afdruk van diskmanagement: zie bijlagen


frog62


Gerrit

heeft u twee usb aansluitingen op de externe schijf of 1?
dit mocht er 1 op zitten vaak de usb poort op uw laptop niet het vermogen kan geven om de schijf optimaal te voeden externe hub met voeding kopen
ook is uw partitie beschadigd vermoed ik
de andere tools geven aan dat de schijf niet meer optimaal is, maar vanwege de zwakke usb voeding is dat niet zeker.
morgen kijk ik wel weer moet heel vroeg uit de veren dus ga zo onder de luiken

Reinier

Deze vraag is ook bij de "buren" gesteld :  https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/960515-Externe-harde-schijf-wordt-niet-herkend
Volgens onze Forum Regels is het plaatsen van dezelfde vraag op meerdere )sub' forums niet toegestaan, U had dat tenminste kunnen / dienen te vermelden.

Aangezien betreffende schijf in Schijfbeheer als zijnde RAW wordt gezien ligt de conclusie voor de hand dat de partitie-tabel van deze schijf beschadigd is.
Dit is mogelijk te herstellen m.b.v Testdisk.
Documentatie over hoe e.e.a. werkt staat op dezelfde pagina gelinkt.


frog62

Hoi Reinier, de volgende keer zal ik het melden wanneer ik het ook ergens anders plaats!

Verder Test disk gebruikt maar helaas herkend hij niet de externe (H) schijf. Alleen de schijf van de lap top.

Ook probeer ik nu het met cmd check chkdsk . Daar kan ik de H schijf wel benaderen alleen gaat het heeeeel langzaam. Dit gaat vele dagen duren. Dit is de info die ik krijg.


Reinier

Tja, helaas ken ik geen andere methode die direct op de schijf aangrijpt.
Als je op het net zoekt naar dit probleem kom je vrijwel altijd uit op websites van partitie-managers of data recovery programma's als Minitool, EaseUS, Aomei etc.

Als je vlotter een mogelijk resultaat wilt kun je een image maken van deze schijf m.b.v. bijv. DiskInternals of HDD Raw Copy Tool.
Op deze image kun je vervolgens elk willekeurig recovery- of herstelprogramma loslaten die je wilt zonder dat de fysieke schijf verder corrupt raakt.
Dat is de veiligste manier....en anders geduld hebben tot Testdisk klaar is.
Daarmee kun je geluk hebben maar je loopt ook de kans dat je enorm gefrustreerd raakt als na dagen wachten blijkt dat het toch niet is gelukt...

frog62

EaseUS™ Data Recovery...  ik ga hiermee aan de slag>

Reinier

 :icon_good:, succes daarmee..
We horen graag het resultaat  :icon_good:

derkdejong

mbt easus recovery: kan het uitstekend aan, heeft een limiet van 2 gb, daarna moet je kopen.
let op: goedkoopste optie is een maand, maar als je die koopt zit je vast aan automatische verlenging, tenzij je die optie (die staat automatisch AAN, foei, opt-out!) tijdig uitzet .....
gewaarschuwd mens telt voor twee....!!

frog62

Hi, zodra ik chkdsk ging gebruiken zag ik in Explorer meteen de H schijf verschijnen met het merk van de externe schijf. Ik heb inmiddels de hele schijf terug......als file. Ik moet nu een betaald versie kopen om de data daadwerkelijk, dus bruikbaar terug te halen. :icon_biggrin1:

Er zit niets anders op.


Reinier

Dat is natuurlijk minder en het blijft een afweging of de data deze investering waard is of niet.
Daarnaast is het goed te beseffen dat er geen garantie bestaat dat de data daarna volledig onbeschadigd èn bruikbaar is.
Dat blijft altijd een risico, hoewel het in dit geval laag lijkt vanwege de corrupte partitie-tabel.

Mocht het lukken deze schijf te recoveren en herstellen, laat dan CrystalDiskInfo erop los.
Mocht het resultaat anders zijn dan de kwalificatie GOED ( kleur blauw ) dan is het foute boel.

Krijg je als resultaat WAARSCHUWING ( kleur geel ) of SLECHT ( kleur rood ) dan is het tijd om afscheid te nemen van deze schijf en een nieuwe aan te schaffen.
De schijf is in dat geval niet langer betrouwbaar en de kans dat hetzelfde probleem zich opnieuw voordoet of dat deze schijf er ineens helemaal mee kapt is levensgroot.

SMF spam blocked by CleanTalk