Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

advies nieuwe laptop

Gestart door ben49, vrijdag 15 december 2017, 14:09:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ben49

hoi iedereen.
ik wil een nieuwe laptop kopen (niet te duur )
nou kijk ik veel film via de laptop naar de tv met een HDMI kabel.
nu is me vraag wat is een beetje gangbaar / wat heb ik zoal nodig.
was al wezen kijken maar kwam erachter dat niet iedere laptop geschikt is daarvoor.
dat het beeld niet gaat happeren enzo.

had zelf in gedachten tot 300, euro

Reinier

#1
Voor € 300 koop je niks wat de naam laptop mag dragen, dat is mijn mening.
Je praat dan over een toestel met de systeem-eisen van een netbook, meestal 2 of max. 4 Gb werkgeheugen en een instapmodel AMD ( A-serie APU ) of Intel ( Pentium of hooguit Celeron )
processor. Anders gezegd: een apparaat wat niet te vlot is, je moet er dan ook geen hoge verwachtingen van hebben.
Internetten en emailen zal best willen maar dan heb je het wat prestaties betreft eigenlijk wel gehad.

Als je het ding voornamelijk gebruikt voor films kijken op je tv kun je beter gaan oriënteren voor een mediaspeler, iets van een Android-box.
Die zijn ruim verkrijgbaar en niet te duur...ik heb het dan over dingen zoals in dit artikel.

ben49

Ik kijk veel naar darten bij RTL xl .
Media speler heb ik hier ook staan Mede8er  med800x3d
Met alles erop internet enz.
Maar ik weet niet of het daar mee kan.

Reinier

#3
De Mede8er  med800x3d ken ik niet wat betreft software en mogelijkheden dus daar kan ik je geen antwoord op geven.
Wel weet ik dat er een Realtek RTD1186 SoC in zit en dat de SDK van Realtek voor deze SoC ( die al dateert uit 2009 - 2010 ) redelijk buggy en beperkt is.
Zelf heb ik hier een Xtreamer Sidewinder 3 staan waar dezelfde SoC in zit...hier wordt hij uitsluitend gebruikt om films en muziek te streamen vanaf de NAS.

Als je echt voor het doel tv-kijken iets zoekt dan is zo'n Android-box wel een oplossing, of een redelijke htpc met OpenElec of Windows met Kodi.
Beide hebben hun ad-onns, plugins of apps waarmee veel meer mogelijk is dan met de Mede8er.

Hier is een overzichtje van laptops / netbooks en Chromebooks tot max. ¤ 400.
Wat je beslist niet moet kopen is een ding wat maar 32 of 64 Gb geheugen heeft, daarmee krijg je bij updates van Win 10 gegarandeerd problemen met je schijfrumte.
Kies iets met minimaal 128 Gb opslagruimte, liefst 250 - 256 Gb.
Daarnaast zou ik geen Chromebook kiezen, daarmee kun je zonder internet-toegang eigenlijk niks.

Een andere optie is een 2e hands laptop... dan heb je veel betere hardware voor je budget dan wanneer je voor een nieuwe kiest.
Hier een overzicht van wat aanbod.
Uiteraard moet je debtreffende laptop wel goed testen... :Kicon_good:

ben49

heb er denk ik 1 gezien ACER Aspire ES1-332-C2P5
Processor: Intel Celeron N3350
Werkgeheugen: 8 GB
Opslag: 1 TB HDD
Grafische kaart: Intel HD Graphics 500

hoop dat deze geschikt is :Kicon_smile1:

Reinier

#5
Tja, wat moet ik daar van zeggen...
Als ik eerlijk ben zeg ik "afblijven" en wel om de volgende redenen:
Acer = B-merk, kwalitatief behoort het tot de mindere laptops.
Intel Celeron N3350 is een zwakke processor die maar een basis clocksnelheid heeft van 1100 Mhz.
Wat ik niet terugzie in je reactie is of de laptop beschikt over een HDMI uitgang..dat is de kwalitatief beste manier om het ding op je tv aan te sluiten..

Als tv kijken het enige is waar je hem voor gaat gebruiken zal dat wel lukken....

Riesje_

Mijn dochter heeft een 'redelijk goedkope' laptop gekocht, na een half jaar was ze er niet meer tevreden over. Geheugen kwam te kort, was traag, etc. En dan heb ik het niet over een regelmatige filmkijker of iemand die veel bestanden op haar laptop zet, gewoon puur e-mails sturen en worddocumenten opslaan voor school. Het is hierboven al genoemd, maar ik zou echt vooral kijken naar de geheugen en opslagcapaciteit. Een werkgeheugen van 8 GB zou oke moeten zijn.

SMF spam blocked by CleanTalk