Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Upgrade videokaart

Gestart door Meneerdeaap, zondag 10 maart 2019, 14:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meneerdeaap

Hallo,

Ben opzoek naar een upgrade van de videokaart. Hierbij heb ik 2 vragen eigenlijk

namelijk is dit het nog waard om te doen? zo ja? welke raden jullie aan?

De kaart is bedoeld voor gaming en hoeft niet high end te zijn. Zelf zat ik ook te denken om een tweedehands kaart te kopen.

mijn budget ligt rond de €250,-.

Specs:

Operating System
    Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
CPU
    Intel Core i5 2500 @ 3.30GHz   
    Sandy Bridge 32nm Technology
RAM
    16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz (9-9-9-24)
Motherboard
    MSI P67A-C43 (MS-7673) (SOCKET 0)   
Graphics
    S27B350 (1920x1080@60Hz)
    3072MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (ATI AIB)   
Storage
    931GB Western Digital WDC WD10EZRX-00A8LB0 ATA Device (SATA)   
    465GB Crucial CT500MX500SSD1 ATA Device (SSD)
Voeding
    Corsair CX600

Wat ik zelf bedacht had was de GTX 980 ti, mooi prijsje tweedehands en prima performance. Alleen weet ik niet of dat op mijn moederboard past en of mijn cpu hem dan niet bottle nekt?

Misschien denken jullie daar anders over?

In ieder geval alvast bedankt,

Daan

Gerrit

#1
uw moederbord ondersteund pci x2 en geen x3 dus waarom zo'n dure kaart?
verschil kan weinig of veel zijn dus kijk goed naar de spec van de kaart of deze ook pci 2 ondersteunen dan is het verschil minimaal

Reinier

Een GTX 1070 8gB voor € 250, high-end voor niet te duur,,, ( link )
Presteert beter dan die 980 Ti bij lager stroomverbruik...

Meneerdeaap

@ Gerrit

Ik heb eigenlijk geen idee wat je bedoeld met pci x2 en x3 (zou je dit kunnen toelichten)? en wat bedoel je met het verschil dat niet zou uit moeten maken? heb je het dan over performance?

@ Reinier

Klinkt goed! maar ondersteund die kaart pci x2 wel dan? haha. En wat voor invloed heeft een lagerstroom verbruik?

Dank,

Daan

Reinier

#4
PCI 3 is terugwaarts compatible met PCI 2 dus die kaart werkt gewoon hoor...
Het kan zijn dat hij niet max. presteert omdat de PCI 2 bus minder bandbreedte heeft als de PCI 3 versie.

Meer info hier en hier.

Meneerdeaap

Ik heb even gekeken of het uitmaakt qua pci-e generatie en als het goed is maakt het geen merkbaar verschil.

Op 1440p scheelt het ongeveer 5 fps (ligt aan welk spel je speelt) maar dat is voor mij toch niet aan de orde.

Vind het een mooi kaartje en ga even struinen op marktplaats/tweakers voor een goede deal.

In ieder geval weer hartstikke bedankt!  :icon_good:

Reinier

#6
Het blijft uiteraard jouw keus maar voor iets specifieks als een dure videokaart zou ik Marktplaats mijden als de pest..
Te anoniem, teveel oplichting en vaak krijg je te maken met lui die er totaal geen verstand van hebben.

De betrouwbaarheid van verkopers op tweakers ligt wat dat betreft een stuk hoger, en ik raad je aan om de kaart zelf te testen, in elk geval werkend te zien vóór je iets koopt.
Als dat laatste niet mogelijk blijkt, laat het dan voor wat het is en zoek verder  :icon_good:
Je zou niet de 1e zijn die met een dure, kapotte kaart thuis komt en garantie stopt bij de drempel  :yess:

Meneerdeaap

Ja daar heb je helemaal gelijk in. Ben al een lijstje aan het maken met aandacht punten zoals coil whine, mining, temperatuur ect.. Het liefst ook de doos en bon erbij i.v.m. leeftijd.
werkend moet ik hem ongeacht wat dan ook zien met de data er bij (Ik neem mijn eigen PC wel mee dan, wel zo makkelijk).

Weet jij daar een goed programma voor? Is bijvoorbeeld speccy voldoende? Dat is niet zo zwaar en binnen een minuut geïnstalleerd (Misschien ook gelijk even een benchmark runnen?).

Marktplaats bekijk ik alleen met een schuin oog, en mocht daar wat tussen zitten dan pluis ik hem even uit.

Verder is het gewoon afwachten voor een goede deal.

Heb je misschien een alternatief dat je zou kunnen aanraden? Dan kan ik mijn zoek kansen verspreiden.  :icon_good:

Reinier

Ik ben niet zo van gamen, ik heb hier wel een high-end systeem draaien van net 2 jaar oud maar daar zit geen game-kaart in, dat was een bewuste keuze.Ik doe regelmatig wat foto- en videobewerking, vandaar deze setup.

       
  • Core i7 6700K
  • Noctua NH D14 cpu-koeler
  • 16 Gb Ram
  • 256 Mb Samung 950 Pro M2 NVMe-SSD
  • 2x Samsung 860 Evo 500 Gb SSD
  • 1x Crucial 275 Gb SSD
  • GTX 960 2 Gb
  • Seasonic 520 Watt PSU
  • Fractal Design Define R5
Voor uitgebreide info kun je ook HWInfo gebruiken, naast Speccy, of CpuZ bijv.Geduld is een schone zaak, vooral met dit soort aankopen...Een alternatief is er eigenlijk niet, als je top wilt gamen moet je toch minimaal aan een GTX 1070 (Ti) of 1080....de AMD-kaarten leggen het allemaal af en de ontwikkelingen in games vragen om steeds hogere systeem-eisen maar leunen nog steeds meerendeels op de GPUn dus een top-kaart is wel een must als je alles op high of ultra wilt spelen.  :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk