Auteur Topic: Snelheid herstellen  (gelezen 11638 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 28 juni 2018, 07:20:12 »
OK,  daar hebben we iets aan..

Overigens is het zo dat deze router geen directe aansluiting heeft voor een glasvezel-kabel, dat heeft ( voor zover mij bekend ) geen enkele consumenten-router.
Deze router beschikt, zoals alle andere consumenten-routers, over een WAN-aansluiting waarop je het netwerksignaal van een ADSL- , kabeltv- of bedrijfsnetwerk-aansluiting aansluit.
Welke aansluitingen er zijn en hoe je deze gebruikt kun je vinden in de handleiding ( die niet bij Huawei zelf beschikbaar is..  :icon_confused: :icon_confused: ) vanaf pagina 11.

Er moet dus nog een modem zijn wat het glasvezel-signaal ( licht ) omzet in het internetsignaal wat naar de router-poort ( WAN ) gaat.
Dit modem heeft ook een voeding, in de vorm van een net-adapter, nodig.
Soms helpt het om deze glasvezel-modem een keer opnieuw te starten op dezelfde manier als die Huawei router, dus 20 - 30 sec. de adapter eruit en weer aansluiten.
De glasvezel-modem reset dan en moet zich opnieuw aanmelden bij je provider.

Daarnaast is het uiteraard van belang dat je er voor zorgt dat je pc / laptop beschikt over de meest recente stuurprogramma's voor je WiFi netwerkkaart.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 juni 2018, 12:44:11 door Reinier »

Offline Ericra

  • Lid
  • *
  • Berichten: 96
  • Likes: +0/-0
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 29 juni 2018, 10:36:56 »
Er komt van buiten een dun glasvezel kabeltje binnen en voor zover ik kan zien gaat dat  direct naar de modem/router, er is geen kastje tussen die kabel en de router. Misschien is er een kastje buiten mijn app. maar dat kan ik niet zien.

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 29 juni 2018, 12:53:39 »
Ik vermoed dat het kabeltje een dunne coax-kabel betreft.
Je hebt nl. verschil in glasvezel-aansluitingen, 1 daatvan is FFTH ( fiber to the home ) hetgeen betekent dat je glasvezelaansluiting in je meterkast binnenkomt en daar in een glasvezel-modem eindigt zoals op eerder geplaatste foto te zien is ( hetgeen overigens mijn meterkast betreft ).

Je hebt ook glasvezelaansluitingen die eindigen in een wijkkast of appartementencomplex in een centrale kast waar ook elektra, gas en water binnenkomen.
Daar zit dan meestal de modem die het glasvezelsignaal de laatste meters naar de klant via coax aanbiedt, zoals hier in NL gebruikelijk is bij UPC / Ziggo.

Offline Ericra

  • Lid
  • *
  • Berichten: 96
  • Likes: +0/-0
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 29 juni 2018, 13:02:07 »
Ok, dus het is niet de glasvezel die hier binnenkomt, dat verklaard de afwezigheid van een tweede kastje.

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 29 juni 2018, 15:44:05 »
Dat is wat ik vermoed.....
Maar hoe het ook zij, als je geen andere ( 2e ) modem hebt valt er niets te resetten / opnieuw op te starten dus dat verhaal houdt op.

De firmware van de ws 325 wordt normaliter door je provider ge-update, daar hoef je zelf niks voor te doen.


De ws 325 biedt uitsluitend WiFi b/g/n in de 2,4 Ghz band dus daarop kun je verder ook geen invloed uitoefenen.
Mocht je sneller / beter willen dan zul je gebruik moeten maken van een netwerkkabel als een update van de driver van de laptop geen verbetering oplevert.

De WiFi-kaart in je laptop zou dus de qualcomm atheros qca9377 zijn, die 2,4 èn 5 Ghz WiFi en Bluetooth ondersteunt.
Die driver vindt je trouwens op deze pagina.  :icon_good:
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 juni 2018, 15:49:05 door Reinier »

Offline Ericra

  • Lid
  • *
  • Berichten: 96
  • Likes: +0/-0
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 29 juni 2018, 16:37:07 »
Mijn laptop is 2 maanden oud, zou daar niet een actuele driver in zitten? Ik heb een keer een verkeerde driver geinstaleerd, dat wil ik niet nog een keer mee maken :icon_evil:

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 29 juni 2018, 17:23:59 »
Hoe lang je de laptop hebt zegt niet veel over de leeftijd van het toestel, die kan al wel zomer 2017 geproduceerd zijn.
Hetgeen betekent dat zowel de aanwezige Windows-versie als ook de drivers daarin verouderd zijn op moment van aanschaf.
De driver-updates die Windows Update aanbiedt lopen in de meeste gevallen een aantal weken / maanden achter op de driver-updates van de hardware-fabrikant ( Qualcom in dit geval ) omdat de stuurprogramma's eerst een certificerings-proces door Microsoft moeten doorlopen vóór ze in Windows Update beschikbaar komen.

Om er zeker van te zijn dat je de juiste driver download, doe even het volgende:
Citaat
Download en installeer Speccy en doe dan het volgende:
Citaat
Web-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
Klik daarna op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht. Kopieer en plak deze link in je volgende bericht.

Als je die link in je volgende bericht plaatst kijk ik voor je wel;ke driver je precies moet hebben en zet de download-link naar die driver voor je neer  :icon_good:

Offline Ericra

  • Lid
  • *
  • Berichten: 96
  • Likes: +0/-0
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 29 juni 2018, 17:43:49 »

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 29 juni 2018, 20:55:16 »
Dat is exact de link die ik bedoelde  :icon_good:

Het gaat inderdaad om de Qualcomm Atheros QCA9377 Wireless Network Adapter.
Laatste driver-versie: v 12.0.0.468 bij Lenovo support van 21 juni 2018 ( dus een week geleden).
Downloaden van Lenovo via deze link.

Kijk of deze driver verbetering oplevert, succes  :icon_good:

Offline Ericra

  • Lid
  • *
  • Berichten: 96
  • Likes: +0/-0
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 30 juni 2018, 09:00:41 »
Ok, nog geen 300mbs maar wel bijna verdubbeld naar 100mbs, mocht ik ooit meer nodig hebben hang ik de laptop wel aan een draadje. Hartelijk dank :icon_good:

Offline Reinier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4434
  • Likes: +105/-6
  • Geslacht: Man
Re: Snelheid herstellen
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 30 juni 2018, 09:59:10 »
Dan wens ik je er veel plezier mee. controleer regelmatig bij Lenovo op nieuwe drivers is het enige advies wat ik je kan meegeven als het om WiFi gaat.
De rest komt vanzelf met Windows Update mee en is vaak niet zo ingrijpend als je internetverbinding.

Fijn weekend en graag gedaan  :icon_good: