Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

zwart scherm externe monitor

Gestart door jansenjansen, donderdag 26 maart 2020, 22:26:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jansenjansen

Beste lezers,

Thuiswerken, super leuk maar dan natuurlijk wel met een tweede scherm want op een klein laptop scherm wordt het allemaal wat krapjes.
Situatie: ik heb een Lenovo laptop met een Intel HD 620 graphics videokaart. Daarop wil ik een monitor aansluiten zodat ik op twee schermen kan werken.
Ik heb een hdmi uitgang waarvan ik gebruik maak, en via een hdmi naar DVI-D verloop verbonden met mijn monitor. Een asus vw 220.
Helaas blijft mijn scherm zwart. Er komt wel een signaal binnen bij het externe scherm, want zodra ik de hdmi eruit haal zegt hij No-signal en verandert de kleur van het lampje. Zodra ik de kabel erin doe verdwijnt dat weer en ook de kleur van het lampje alsof hij werkt. In de instellingen zie ik ook dat windows het scherm herkent. ik kan namelijk het tweede scherm selecteren en instellingen wijzigen (resolutie en hz). echter, wanneer ik op identificeren klik zegt hij dat hij geen tweede scherm kan vinden. Leuker wordt het nog als ik op printscreen klik en dit plak in paint: ja hoor, ik heb gewoon een uitgebreid bureaublad maar ik zie hem dus niet.

Wat heb ik nog meer geprobeerd: Ik heb dezelfde opstelling en verbinding gebruikt, maar dan met een andere laptop en dat werkt prima. Dus extern scherm in orde en kabels en verloop ook.
Op de eerste laptop weer heb ik ook de hdmi rechtstreeks in mijn tv gestopt en daar werkt het wel. Kortom de laptop kan wel verbinding maken met de tv via hdmi maar niet via de externe monitor.
weer terug naar de eerste opstelling: ik heb geprobeerd om de resolutie van zowel de laptop te verlagen als die van mijn externe monitor. En dat op verschillende manieren(laptop lager, externe monitor lager), maar geen effect. Ook  een oudere driver geprobeerd, en de nieuwste maar beide geen effect. Ook een andere hdmi kabel heeft geen effect.
Het lijkt wel alsof de monitor de output van mijn laptop niet kan verwerken.

Heeft iemand nog suggesties? Ik ben ten einde raad.

alvast bedankt!

aanvulling: ik heb vandaag de laptop mee naar het werk genomen en deze direct met een hdmi kabel verbonden aan een scherm hier, dus zonder dvi verloop. En het werkt meteen.

Je zou zeggen dat het wellicht met het verloopstukje van HDMI naar DVI te maken heeft. Maar waarom werkt dat wel via de andere laptop die ik heb....

Reinier

Ik vond op de support-site van Asus deze multiframe monitor software...
Wellicht heeft dat er iets mee te maken..?
Wat ook nog zou kunnen:
In de BIOS / UEFI is vaak een instelling m.b.t. gebruik van de beschikbare video chips.
Aangezien je geen model laptop vermeld is het gokken maar het kan zijn dat die instelling niet goed staat.
In de UEFI is er vaak iets vermeld als IGP ( interne videokaart v/d processor ) of een keuze van een externe of automatisch...
Controleer dat en zet deze op Auto als dat niet zo is.
Wellicht dat het iets oplevert...

jansenjansen

Die had ik inderdaad ook al gevonden, maar dat programma heeft helaas ook geen effect.
Ik had vermeld dat het een Lenovo is (type ideapad 320), maar dat is inderdaad wel een goede. Ik zal eens kijken of ik daar in de bios iets over kan vinden.
Bedankt voor de tip!

Gerrit

krijgt u wel beeld als u de "FN"toets en tergelijkertijd de F10 toets indrukt? (wisselen van scherm) :icon_confused:

jansenjansen

#4
Fn+F10 combinatie verandert helaas niets aan het zwarte beeld.
Ik ben in de bios geweest maar daar kan ik niets vinden over de igp of iets grafisch. Alleen maar tijd en datum, wlan, SATA controller, power beep, Intel virtual technology, Intel hyper treading technology, bios back flash en hotkey mode. Verder nog een tabblad met security en boot.

Ik heb ook mijn laptop op het werk aangesloten op twee verschillende schermen met dvi. Dus ook weer de HDMI kabel met verloop naar dvi. Deze werken wel! Het wordt steeds gekker

Reinier

#5
Maakt het nog uit of je dat Asus scherm thuis aan  of uit zet nadat het is aangesloten..?
Daarmee bedoel ik: monitor uit, dan aansluiten en daarna monitor aanzetten..?
Of laptop uit, scherm uitgeschakeld aansluiten, daarna scherm aanzetten en als laatste de laptop opstarten..

Ik denk hierbij vnml. aan de zgn. HDMI handshake waarbij data wordt uitgewisseld tussen scherm en laptop / pc.
Als deze niet lukt of niet plaats vindt kan dat het gevolg hebben wat je nu ondervindt....

Gerrit

als het geheel op de werkende laptop zit, kunt u daar zien in het menu van de monitor welke resulutie hij daar heeft.
zoja stel dat eens in op de adaptor eigenschappen van de niet werkende laptop.
eerst een trucje toepassen aub rechtermuisknop=>stuurprogramma bijwerken
soms is dat een oplossing
vergeten.....vam de videoadaptor bijwerken

jansenjansen

Reinier. Helaas werkt het op verschillende manieren opstarten ook niet.
Gerrit. Ook dit trucje werkt helaas niet.

Wat ik wel merk is dat als het scherm en laptop beide aanstaan ik niet zomaar het externe scherm met één klikje uit krijg. Voor het weer aan krijgen geldt hetzelfde. En als ik hem aan zet probeert hij wel even beeld te geven, ik krijg heel even een soort van wit groene strepen te zien maar daarna niet meer en blijft het zwart. Heel af en toe zoemt het scherm en zie je witte horizontale strepen maar het beeld komt niet door.
Alsof hij een soort kortsluiting heeft of het signaal niet goed kan vertalen ofzo. Het gekke blijft dat het met de andere laptop op dezelfde wijze gewoon werkt... :icon_rolleyes:

Gerrit

het blijft vreemd dat uw monitor buiten bereik van uw adaptor ligt, en ik neem aan dat u slechts beschikt over een hdmi poort en geen andere beeldschermpoorten?
tja de oplossing ligt naast me hdmi over internet kastjes maar daar heeft u niets aan....u kan er niet bij :redface:

SMF spam blocked by CleanTalk