Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

OpenDNS instellen

Gestart door Nol, zondag 31 maart 2019, 20:02:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nol

Ik heb een melding gehad dat er 6 keer in één minuut een DHCP request vanaf mijn aansluiting is gedaan wat ongebruikelijk hoog is.
Dit zou ten koste van mijn performance gaan maar ook de stabiliteit in gevaar brengen.
Of ik de DHCP configuratie even wilde nakijken maar als antwoordt kreeg ik dat er geen gekke dingen in staan dus of ik de OpenDNS opnieuw wil instellen maar die kan ik niet vinden.
Kan iemand mij helpen waar die in mijn Cisco E4200 met firmware 1.0.05 staan ?
Of kan iemand mij uitleggen wat of waar die DHCP verzoeken vandaan komen ?
En wat ik daar aan kan doen om dat te verminderen ?

Reinier

Ik snap je verhaal niet helemaal....
DHCP is iets totaal anders als DNS.

DNS staat voor Domain Name Server, dit is een server die een webadres / domeinnaam koppelt aan een IP-adres.
De DNS-servers van Open DNS hebben de volgende IP's:  208.67.222.222 en 208.67.220.220
Op dit moment heb jij de DNS van Google als 1e DNS-server ingesteld ( 8.8.8.8 )
Als 2e DNS heb je er 1 van Open DNS ingesteld ( 208.67.222.222 ) en als derde weer de 2e van Google ( 8.8.4.4 )

Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) is een computerprotocol dat beschrijft hoe een computer dynamisch zijn netwerkinstelling van een DHCP-server kan verkrijgen.
DHCP is een interne etwerk aangelegenheid en heeft dus niks te maken met het uitgaande netwerkverkeer.
DHCP werkt tussen je router en je computer / laptop / tablet / smartphone.

Dus wat is nu je probleem....? Van wie heb je die "melding" gehad...?


Nol

Ik kreeg de volgende mail van Netrebel :
We zien een ongebruikelijk hoog aantal (5-6 per minuut) DHCP requests vanaf jouw aansluiting.
Dit gaat niet alleen ten koste van je performance, maar brengt ook stabiliteits gevaren met zich mee.
Zou je de (DHCP) configuratie van je router na willen kijken? Desnoods upgraden en opnieuw configureren.

Heb ik dus gedaan en de hier geplaatste print screen meegestuurd waarop ik als antwoord het volgende kreeg :
Op zich niks geks.
Misschien moet je de OpenDNS opnieuw instellen.

Daar snap(te) ik niets van want ik kan nergens een OpenDNS vinden waar ik iets kan instellen MAAR nu begrijp ik dat OpenDNS een vrije DNS is en ik daarvan niets in mijn router kan instellen alleen de OpenDNS adres bij statische DNS
OpenDNS is, zo begrijp ik het nu, een DNS waar iedereen gebruik van kan maken, vrij toegankelijk dus open.
Verbeter mij als ik het verkeerd heb.

Als dat zo is dan zou ik als 3e DNS niet die van Google 8.8.4.4. kunnen gebruiken maar de andere OpenDNS 208.67.220.220 of ik kan de bestaande OpenDNS kunnen wijzigen
Is dat een oplossing ?

Kreeg net een mail van Netrebel met het volgende antwoord :
Je hoeft niets meer te doen.
Waarschijnlijk draait er ergens een proces in je thuisomgeving dat niet goed om kan gaan met de OpenDNS server.


Dat zou betekenen dat er iets in mijn netwerk is wat niet goed werkt met de OpenDNS en misschien wel met het andere OpenDNS dus de 208.67.220.220
Graag je uitleg en advies, leer ik ook weer van.

Reinier

#3
Nogmaals, de mail van Netrebel klopt niet, zjn krijgen geen DHCP requests, dat is onmogelijk.
DHCP werkt binnen jouw eigen lokale netwerk, tussen router ( die fungeert als DHCP-server ) en de gebruikers ( pc / laptop / smartphone / tablet ) in jouw lokale netwerk.

Ik ben bijna 100% zeker dat het een schrijffout betreft en dat DHCP requests DNS-requests moet zijn, anders vragen ze ook niet om jouw DNS-instellingen te controleren...?

In de configuratie-pagina van je router ( die van de screenshot in je begin-post ) kun je de Google DNS ( 8.8.8.8 ) vervangen door 208.67.220.220 van Open DNS, dan heb je op plaats 1 en 2 de beide DNS-servers van Open DNS...
Op 3 en 4 kun je dan eventueel de DNS van Google invullen ( 8.8.8.8 en 8.8.4.4 )
Sla de instellingen op en herstart je router, dat is belangrijk !
Haal de adapter er 30 seconden uit, sluit hem vervolgens weer aan en laat de router een minuut of 3 met rust zodat hij alle tijd heeft om volledig op te starten en instellingen te laden.

Kijk hoe het daarna gaat....eventueel kun je nog kijken og er een nieuwere  firmware online is voor dit model router, zo ja, update die dan meteen.
Kijk hoe het daarna is..?

Overigens, jouw router fungeert dus als DHCP-server, zoals bij vrijwel alle routers het geval is.
Aan de instellingen daarvan kun je, als consument / gebruiker, niets wijzigen, je kunt deze functie alleen Aan of Uit zetten.
In het laatste geval moet je zelf, handmatig, alle gebruikers in het lokale netwerk, een IP-adres binnen de "pool" van de router toewijzen voor ze internetverbinding kunnen maken.

Er is dus ook geen Open DNS app o.i.d. op je pc aanwezig...het gaat hier om de server van Open DNS waar jouw router een verzoek heen stuurt om een webadres ( marktplaats.nl als voorbeeld ) te koppelen aan een IP-adres. De DNS-server zet dus een webadres om in een IP-adres, alles op internet werkt via IP-adressen, zonder IP-adressen is er geen internet.
Je hoeft dus alleen de IP's van een DNS-server in te vullen in je router zodat deze weet naar welk IP-adres hij het verzoek moet sturen om het webadres om te zetten, meer niet.

Nol

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Als laatste dan nog de foto die Netrebel mij stuurde waar ik geen raad mee weet.
Misschien dat dit dan toch iets verhelderd of juist bevestigd.

Reinier

Deze log is van de DHCP-server in de backbone van Netrebel die jouw aansluiting een extern IP heeft toegewezen.
Blijkbaar is er iets met de verbinding niet in orde of met je router, het lijkt er mijns inziens op dat er packetloss aanwezig is waardoor de data niet goed in jouw router binnenkomt en deze dus steeds een nieuw verzoek stuurt om de data compleet te maken en de opdracht van jouw pc uit te voeren.
De enige 2 oplossingen die ik hiervoor kan bedenken zijn:
a) de router firmware updaten indien een nieuwe firmware beschikbaar is of
b) een andere router aansluiten en kijken of daarmee het probleem is opgelost.

Nol

Weer bedankt en ik weet dat de huidige router niet de beste is in mijn configuratie want ik heb bij Netrebel een 1Gb verbinding en dat kan mijn huidige router niet aan.
Conclusie is dat ik een andere router gaat halen en denk dan aan de DIR869 AC1750
Wat is je mening hierover ?

Reinier

Ik ken die D-link niet, ding is nog zo nieuw dat er nauwelijks of geen reviews te vinden zijn dus wat mij betreft is het een sprong in het diepe.
Persoonlijk ben ik daar een beetje huiverig van..
Ik zou daarom denk ik kiezen voor een gelijkwaardig alternatief in de vorm van deze Asus router of het nieuwere model en dat is deze.

Nol

Zo nieuw is die niet meer want ik heb hem al enkele jaren in ons vakantiehuis zitten. Het is niet de EXO versie die ik heb, ik weet ook niet wat daar het voordeel van is.
We hebben een houten vakantiehuis en hier hebben we een stenen huis dus weet ik niet of die hier wel goed zal werken, met name de wifi want daar heb ik hem toen voor gekocht om in de tuin goed bereik te hebben
Hier wordt die als goed beschreven

Reinier

Ik heb zo'n schijtding van KPN hier hangen ( Experiabox 10 ), de WiFi daarvan is wel in orde, ook dualband, alleen is het ding wat DNS dichtgetimmerd en kan ik maar 10 vaste IP's toewijzen.
Daar baall ik van als een stekker, ik kom minstens 4 vaste IP's tekort en ik bepaal zelf wel welke DNS ik gebruiken wil.
Ik ga dus het glasvezelsignaal van KPN in Vlans uitsplitsen via een switch die Vlan's ondersteunt en internet en tv een aparte uitgang op de switch toewijzen.
Hiermee kan ik dan voor internet mijn eigen router ( Netgear WNDR 3700 met aangepaste firmware ) gebruiken en Pi-hole als adblocker ( op een Raspberry Pi 3b ) gebruiken.. :icon_good:

In elk geval heeft Asus de firmware-updates voor beide gelinkte routers wel op orde, dat moet gezegd.. :yess:

SMF spam blocked by CleanTalk