Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Probleem HDD

Gestart door Hasje, zaterdag 11 april 2020, 18:55:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hasje

Hallo,

Omdat ik een PC heb met een kleine SSD schijf, gebruik ik een externe HDD schijf voor al mijn data foto's muziek documenten etc. Het laatste wat ik met de externe schijf heb gedaan is het downloaden van een aantal foto,s via Google
Sindsdien heb ik best wel een groot probleem. Mijn computer is supertraag, ik kan in feite niets meer. Mijn externe harde schijf wordt niet meer weergegeven en het is dus niet mogelijk om de virusscanner er op los te laten om een eventueel virus te verwijderen. Maar het ergste is dat ik al mijn foto's, duizenden die ik gedigitaliseerd heb, nu kwijt ben. Als ik mijn externe HDD loskoppel werkt alles verder normaal, opstarten en verder kan ik de programma's die ik er opgezet heb  normaal gebruiken. Voor mij is dit het teken dat er iets bij mijn laatste actie waarvoor ik de harddisk gebruikt heb iets mis is gegaan. Mijn vraag is kan dit probleem opgelost worden zonder al te veel schade te berokkenen aan de bestanden die er opstaan.
:icon_help1: :icon_confused: :icon_help1:

Gerrit

is de voeding van de externe schijf nog in orde vaak is dat het probleem hij ziet de schijf maar deze spint niet op.
laat ons dat even weten
en merk externe schijf zou ook handig wezen

Hasje

Hallo Gerrit,
de voeding (via USB) lijkt mij in orde te zijn als de schijf aangesloten is brandt het controle lampje. Als de schijf aangesloten is gaat de PC de eerder door mij gemelde kuren krijgen zoals zeer traag of niet reageren, en zoals ik vermelde is dan de harde schijf niet zichtbaar op "Mijn PC"' Koppel ik de HDD af dan kan ik alles met de PC doen met uitzondering dus van opslaan. Het merk is Seagate met 2 TB opslagruimte.

derkdejong

#3
heeft die seagate ook een dubbele usb aansluiting, en zo ja, gebruik je die wel?
dat t lampje brandt zegt nog niks over dat de voeding oke is.
start ie wel op aan een andere pc?

(alles kwijt: vaak zie je dat bij weigerende externe schijven de interface (printplaatje dat usb vertaalt naar sata en omgekeerd) defect is.
de schijf is dan vrijwel altijd nog intact, en kan na uitbouwen worden uitgelezen. dus vooreerst nog niet wanhopen!)

Reinier

#4
Lijkt mij een voedings probleem van de usb-poort.
Deze levert onvoldoende stroom on de schijf te laten opspinnen.
De oplossing is een usb-hub met eigen voedings-adapter of, zoals @derkdejong aangeeft, een y-usb-kabel.
Dat is een kabel met aan 1 kant 2 usb-stekkers zodat je deze op 2 poorten kunt aansluiten om meer stroom te krijgen.
Die ziet er zo uit:

Hasje

Hallo,

Hierbij even een antwoord op jullie vragen: De Seagate heeft geen dubbele USB aansluiting, en  ook op een andere PC (laptop) heb ik dezelfde problemen.
HDD is niet zichtbaar, en de laptop werkt nog nauwelijks, zo traag als het maar zijn kan. Maar als hij onvoldoende stroom zou krijgen, hoe kan dat dan van het ene moment op het andere? De schijf is amper een half jaar oud, die raakt toch niet zo snel defect.
Overigens wil ik niet aan jullie deskundigheid twijfelen, maar ik hoor niemand iets zeggen over de invloed van de HDD op mijn PC. Mijn concrete vraag is dus, stel dat het een kwestie van de voeding is , verklaart dit dan ook het feit dat de PC wordt platgelegd als die HDD is aangesloten?
:icon_confused: :icon_confused: :icon_confused: :icon_confused:

Reinier

Zeker, als je de 5V lijn in het voedingscircuit van de pc of laptop overbelast door er zo'n schijf op aan te sluiten heeft dat inderdaad invloed op de rest van het systeem.
Het overgrote deel van de elektronica in een pc of laptop werkt op 5V, al dan niet rechtstreeks uit de voeding of via een spanningsregelaar vanaf de 12V lijn.
Naar mate er meer data op de schijf staat zal het inlezen daarvan, en indexeren door Windows, ook langer duren en de schijf dus gedurende langere tijd meer stroom vragen.
Maar als de schijf op zowel pc als laptop hetzelfde euvel veroorzaakt vraagt deze meer stroom dan 1 usb-poort kan leveren.
Heb je de schijf zowel op een usb 2 als ook op een usb3 poort geprobeerd..? :icon_rolleyes:
Een usb3 poort kan nl. 30% meer stroom leveren als een usb2 poort... :yess:

Hasje

Hoi Reinier, even over de hoeveelheid data, er staat zo'n 500 GB op deze schijf van 2 TB. maar als ik jou goed begrijp moet na het "inlezen" van de schijf het euvel van de trage PC toch over zijn? En ik heb inderdaad ook een USB3 poort geprobeerd, van de PC in ieder geval. Het valt me wel op dat de PC wel trager wordt op het moment dat ik de HDD aansluit, maar minder traag als dat ik de PC opstart met de HDD aangesloten.  De schijf is nu zichtbaar, maar ik kan er niks mee, hij zegt dat de bestanden beschadigd/onleesbaar zijn.

Gerrit

mooi dat hij zichtbaar is :yay:
rechtermuisknop=>eigenschappen=>tabblad extra=>schijfcontrole
bovenstaande natuurlijk op de externe schijf.....en ja ik raad ook altijd een externe netgevoede usb poorten aan.
mijn vrouw had altijd gedonder met de kaart lezer nu probleemloos en razend snel......kan gevoed worden met usb poort verkooppraatje pur sang
en koop meteen een goede voorbeeld
en vergeet de verkoop praatjes.... :icon_mad:

Hasje

Ik krijg de volgende melding: "Kan de schijfcontrole niet uitvoeren, omdat er geen toegang is tot de schijf. :icon_mad:

Gerrit

dan moet u echt eerst de externe hub hebben, de voeding is het probleem.
de schijf word gezien en u kan er niets mee precies wat ik in mijn eerste bericht aan u gaf

Hasje

Hallo Gerrit,

Ik heb je advies opgevolgd, en een USB hub met netvoeding aangeschaft. Maar helaas werkte dit dus niet, ik kreeg alleen maar rare meldingen. Nu wil het toeval dat ik een nieuwe PC heb aangeschaft. Ik heb de PC neergezet en alle door mij gebruikte apparatuur aangesloten, dus ook de externe harde schijf. Daarna ben ik Windows gaan installeren, en tijdens het installatieproces kreeg ik de melding dat Windows all mijn harde schijven ging controleren. Daarna kreeg ik de melding dat Windows schijf E (extern) gerepareerd zou worden. En wat blijkt na de installatie? De schijf werkt weer prima, en voor zover ik in eerste instantie kan zien, zijn al mijn bestanden (mappen) nog aanwezig. Dus in een dergelijk geval is niet altijd de hardware de oorzaak. Ik wilde dit toch even laten weten, en jullie toch bedanken voor de moeite die jullie genomen hebben :respect: :yay: :yay: :yay:.

Gerrit

mooi maar schijfcontrole had ik u ook al een paar berichten terug geadviseerd  :icon_good:
maar we worden altijd vrolijk als een vervelende situatie opgelost word :icon_beer:
succes en veel sterkte tijdens deze vervelende tijd :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk