Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Desktop Componenten defect. Graag hulp bij analyse.

Gestart door Rdruten, maandag 11 november 2019, 02:52:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rdruten

- MSI B250 PC Mate / Asus Prime Z270-P
- I7 7700K
- Cooler Master GM 450 / Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular
- Arctic I32
- Evo 970 SSD M2 / 2TB HDD
- Geil Geheugen 2 x 8 GB
- Nvidia GTX 760 / GTX 970.

Problemen ontstonden na het aanschaffen van een 2e handse GTX 970 GPU. Los gehaald en koelpasta vervangen.
Bij het verwijderen van de oude kaart heb ik de stroom eraf gehaald en daarna op de aanknop gedrukt om restant stroom eruit te krijgen. Dit tot 4 x in een half uur i.v.m. testen GPU.
De GTX970 werkte prima, maar was erg luidruchtig.

Na het plaatsen van de kaart ging het moederbord alleen nog maar enkele seconden aan.

Moederbord vervangen en toen deed de pc het wel, voor 1/3 min en viel daarna uit.
Voeding vervangen.
De PC lijkt het nu langer te doen, maar kan nog steeds random uitvallen. Dit zelfs in de bios.
Wonder boven wonder heb ik een memtest (Bootable Memtest 86)kunnen doen en deze geeft geen fouten aan. Dit duurde drie uur en de pc ging niet uit.

De GTX 970 werkt niet in de pc, de oude videokaart ook niet. De bios kan deze kaart niet vinden, windows ook niet.
Alle stroomkabels zijn correct aangesloten.
De oude videokaart werkt wel meteen in een andere PC. Tevens werkt de oude voeding ook in een andere PC. Echter de GTX 970 gaan alleen de fans aan.
Er is getest met de huidige M2SSD en een HDD die nooit in deze pc heeft gedraaid.

Het nieuwe moederbord kwam zonder verzegeling en de verpakking van de I/O shield was al open.
Ik vermoed dat of de CPU stuk is of dat het nieuwe moederbord niet nieuw maar defect is.

Mijn volgende stap zou zijn een CPU om te testen aan te schaffen.
Werkt dat niet, het moederbord retouren en elders bestellen.
Echter voor ik nog meer geld investeer ben ik wel benieuwd naar andermans visie.
Wat zie ik over het hoofd?
Ik heb geen esd gebruikt, maar zal dat vanaf nu wel doen. :ohyeah:
Alvast bedankt!

Reinier

Wat gebeurd er als je het systeem "kaal" opstart..?
"Kaal" wil zeggen  : moederbord, voeding, cpu + koeler, 1 bankje geheugen, SSD en meer niet.... Videokaart eruit , cd-dvdrom afkoppelen.

Je moet wel een zomer / pc speaker op het moederbord aangesloten hebben...
Hoor je BIOS / UEFI beeps als je de pc aanzet, ten teken dat de POST doorlopen wordt of blijft het doodstil..?
Bij de MSI B250 PC Mate zit de buzzer / speaker op JFP2 ( front panel connector ), bij de Asus is dat ook het geval.

Rdruten

IK heb hem kaal opgestart.
Het spulletje draait nu op een moederbord doos en bovenstaande door jou benoemde componenten.
OP een gegeven moment valt hij gewoon uit.
Dit kan in de bios zijn, maar ook na enkele minuten.
Gebeurt ook tijdens windows install via usb.

De 3 uur memtest volstaan verbaasde mij dan ook.

Wat ik nog het meest frappante vind is dat de bios noch windows een externe gpu herkennen.
De videokaart werkt wel uitstekend in een andere pc.

Reinier

Over welk van de 2 moederborden praten we dan en wat is de BIOS van betreffend bord ?

Graag een specificatie van de  gebruikte onderdelen in de test-opstelling, m.i.v. de gebruikte voeding..?

Rdruten

MSI B250 PC mate is volledig overleden. Gaat 5 seconden aan zonder beeld en dan uit.

Testopstelling:

I7-7700K
Asus Prime Z270-P
G.Skill F4-3000C16D 2 x 8 GB
Arctic Freezer 13 Cpu koeler
Cooler Master MWE Gold 750 Watt
Onboard video via HDMI. (Eventueel een getest en werkende GTX 760 videokaart achter de hand.)

Biosversion 1002
Build date: 12/14/2017
ME FIrmware Version 11.7.0.1229
Bios set to default.

De voeding is vervangen en het moederbord is vervangen.
Echter dit moederbord heeft er alle schijn van dat hij al een keer eerder gebruikt is. En ik zelf heb weinig vertrouwen in Mobo's die van Me**kko komen en niet geseald zijn.
De voorgaande voeding (Cooler Master GM450 werkt overigens uitstekend in een setup met I5-2400, 8 GB DDR3 en een GXT 7760 videokaart.)


Ik zou de bios kunnen updaten d.m.v. de internet mogelijkheid in de bios. Echter lijkt mij dat niet de reden dat de pc uitvalt tijdens gebruik
Ik kan eventueel het Mobo nog retouren en elders een bestellen die wel gegarandeerd nieuw wordt geleverd. Even voor het gemak dan ook een ander type.
Wel vraag ik me ook af of de CPU kapot kan zijn.
Overigens vraag ik me in het geheel af wat ik het beste kan doen nu. :icon_confused:

Rdruten

Ik wil nog even toevoegen dat booten en afsluiten prima gaat, echter restarten blijft de pc vaak gewoon uit.

Rdruten

Tevens valt de pc nu eigenlijk niet meer zo snel uit.
Voor zover ik weet is er geen verandering doorgevoerd anders dan de 2 reguliere HDD's verwijderen en de opstelling op het moederborddoosje gezet te hebben.

In alle ellende meen ik mij te herinneren dat de PC ook uitviel zonder GPU in het systeem.
Echter kan ik dit nu lastig herproduceren.
De PC staat nu bijvoorbeeld Data van de SSD naar een HDD te kopieren als backup.
En tegelijkertijd de officiele windows 10 op een USB aan t downloaden.
De SSD die in de pc gebruikt wordt heeft nog steeds het OS van de voorgaande opstelling met het andere moederbord. Er is nog geen clean install uitgevoerd.


Rdruten

Ik heb het mobo geupdate.
Uitvallen is lastig te reproduceren.
In PCI slot 1 vind de bios nog steeds een leeg PCI slot.
In PCI slot 2 viel de pc binnen 10 seconden uit. KWam niet eens tot de bios.
Ik persoonlijk vertrouw er niks van.
Ik krijg het idee dat de CPU wel gewoon oke is. Wat denken jullie?
Ik stuur dit moederbord vandaag terug en er zal uiterlijk donderdag een ander/nieuw mobo getest worden.

Reinier

CiteerDe voorgaande voeding (Cooler Master GM450 werkt overigens uitstekend in een setup met I5-2400, 8 GB DDR3 en een GXT 7760 videokaart.)
Dat geloof ik maar voor deze zetup met i7 en GTX 970 is het vermogen niet toereikend, hoewel het systeem er wel op zou moeten booten.

Wat de CPU betreft, die is gewoon oké, met een kapotte CPU zal het moederbord totaal niet booten......zonder CPU ook niet.

Ik zou toch eens in Apparaatbeheer kijken naar vraag- of uitroeptekens.
Het zou mij niet verbazen dat er geen kaart wordt gezien in PCI 1 omdat de moederbord-drivers van het bord ontbreken...
Dat betekent dat er nu generieke drivers gebruikt worden.
Zou het systeem eens schoon installeren, drivers ervoor bij Asus downloaden en op stick zetten en, indien nodig, na de schone installatie alsnog installeren.
Kijk wat dat oplevert...

Overigens heb ik bij genoemde firma nog nooit problemen gehad met bestellingen, krijg er toevallig vanmiddag 2 van hun binnen  :yess:

Rdruten

Top!
Ik zelf heb helaas al vaker componenten van hun ontvangen met losgescheurde (deel)verpakkingen.
Wat ik ermee wilde suggereren is dat de de voeding naar alle waarschijnlijkheid nog prima is (Immers nieuwe voeding ook getest.). Het geheugen een memtest heeft doorstaan.
En de ssd tijdelijk verwisseld is voor een in deze pc nooit gebruikte HDD.
Alle pijlen wijzen wat mij betreft richting het moederbord.  Wat spijtig is.

Ik heb het in de tussentijd alweer ingepakt en kan dan ook geen testjes meer doen, echter vind ik het allemaal een beetje teveel gedoe. Uitvallen etc. Ik vrees dan ook dat dit wat ik ook doe niet lang goed zal gaan
Ik zal dan ook even een nieuw moederbordje bestellen en hier een update plaatsen tegen die tijd.

Reinier

Kan zijn dat je een moederbord hebt gekregen wat men zelf voor test-doeleinden heeft gebruikt of 1 waarvan de PCI sloten niet goed zijn.
Asus heeft dat met een bepaalde serie borden gehad, dat was een berucht probleem, dat weet ik nog.
Kan me alleen niet herinneren om welke serie dat ging en kan het zo snel ook niet terugvinden...

Hopen dat een ander, nieuw bord het probleem oplost..succes en laat maar horen hoe je gevaren bent  :icon_good:

Rdruten

Dankjewel voor je hulp!
Ik zie ook dat Asus aangeeft dat er M.2. Schroeven bij horen te zitten. Noch de fitting voor op het mobo noch de schroeven zitten erbij. Morgen komt er een nieuw bordje en weten we meer.  :yay:

Reinier

#12
Ook dat is uiterst merkwaardig.
Op een moederbord met 1 of meerdere M2 sloten zit altijd een schroefdraad busje in het moederbord, meestal zit de bevestigingsschroef er in gedraaid...
Echt wazig...
Nouja, we wachten het af.
Inmiddels zijn mijn bestellingen ook binnen, videokaart en voeding, keurig gesealed.
Morgen moet nog een nieuwe behuizing komen als het goed is maar nog geen verzendbevestiging of track & trace code ontvangen...

Ga de pc van de vrouw upgraden en in een nieuwe behuizing plaatsen, deze zit nu in een BTX serverkast, niet te tillen dat kreng  :icon_biggrin1: :icon_mad:

Gerrit


Rdruten

Toegegeven. Dat ist best een goede grap!

Moederbordje binnen. Ook Z270 Chipset. (Gigabyte GA-Z270P-D3)
GPU krijg ik niet aan de praat. Ook met de 2e voeding getest.

Ik vermoed dat de Z270 chipset deze GPu gewoon niet ondersteund ofzo. lk heb geen andere testkaart, echter komt er morgen een vervangende GTX 970 binnen.
Als die het doet in dit bordje dat vandaag binnen kwam dan weten we genoeg.

De GTX 760 in en ASrock H67M met I5-2400 en 8 Gb DDR3 werkt wel, maar zodra ik nvidia drivers installeer geeft hij kuren bij de install(7zip corruptie) en bij een succesvolle install(via laptop inet browser gedownload en overgezet naar PC). Krijg ik op een gegeven moment blue screens. Met Page Load iets en nog wat.

Ik ga vanavond nog een B250 bordje 2e hands voor 40 euro ophalen.
Allereerst omdat als de GTX760 hierin perfect weet we daar antwoord op hebben.
En voor de GTX 970 of op een dag een 2070 of iets dergelijks heb ik geen ander mob nodig anders dan een simpel B250 bordje.

Ik heb weinig zin om me de rest van me leven af te vragen of die GTX 760 stuk is of dat hij niet werkt op een Z270 chipset. Ik kom niet snel aan een voldoende resultaat op google met antwoord hierop.


SMF spam blocked by CleanTalk