Nieuws:

Welkom op het PC Helpforum voor gratis advies èn hulp bij computerproblemen !

Hoofdmenu

Iemand heeft een Facebook account aangemaakt onder mijn naam.

Gestart door Dribbel, maandag 20 augustus 2018, 19:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reinier

Ik denk dat dat de wijste beslissing is, probeer het los te laten, je gezondheid gaat boven alles, dat is met geen geld te betalen.
Die mail naar dat bedrijf zou ik zo wie zo sturen want hun logo is intellectueel eigendom en mag niet zonder hun expliciete toestemming worden gebruikt ( merkrecht ).
Zij zouden dus in staat moeten zijn op 1 of andere manier dit account verwijderd te krijgen lijkt mij, desnoods d.m.v. aangifte bij de politie.

Succes met de zaak, ik hoop dat je er afstand van kunt nemen.
In elk geval beterschap en blijf vooral het positieve inzien, dat helpt echt...dat doe ik ook elke dag  :icon_good:

Dribbel

#16
Citaat van: Reinier op dinsdag 18 september 2018, 18:30:07
Tja, Facebook is een Amerikaans bedrijf en ze staan er om bekend dat ze, net als bij Google ( ook Amerikaans ) erg moeilijk doen.
Dat heeft enerzijds te maken met het feit dat beide bedrijven dagelijks tien- tot honderdduizenden verzoeken ontvangen van gebruikers die hun data verwijderd willen hebben of anderszins iets te klagen hebben over rasistiche - / opruiende inhoud en noem het maar op.
Men heeft daar echt een vette dagtaak aan.
Daarnaast zijn beiden in het verleden flink beboet voor allerlei zaken en helpt de nieuwe AVG in dat opzicht ook niet mee om ze in beweging te krijgen.

Dat je je verzoek / klacht in het Engels moet aanleveren is gezien het feit dat het een Amerikaans bedrijf betreft, niet raar.
Heel veel van dit soort verzoeken / klachten worden geautomatiseerd verwerkt ( d.m.v. computers die gebruik maken van tekstherkenning en kunstmatige intelligentie ).

Als je op je, inmiddels vertaalde, verzoek geen inhoudelijke reactie krijgt weet ik het ook even niet meer...
Zoals reeds eerder opgemerkt: ik doe niks met Facebook of welke andere Social Media-meuk dan ook dus heb ook geen ervaring met dit soort verzoeken en hoe het best te handelen.

Ik kan je dus voor dit moment alleen succes wensen en hopen op een goede afloop.
Uiteraard beterschap met je gezondheid, het is hier de laatste 15 jaar ook aan tobben, elke keer weer wat..je wordt er moedeloos van op een gegeven moment.
Vooral blijven ademhalen blijkt de oplossing, krakende wagens lopen het langst zeg maar  :icon_good: :icon_good:

Wellicht dat 1 van de andere Admins hier op het forum er meer ervaring mee heeft en mogelijk nog tips heeft ...?

Hartelijk dank @Reinier voor je lieve berichten.  Ze hebben mij zeker goed gedaan. Ook wel fijn om niet gelyncht te worden als je zegt dat je gezondheidsklachten hebt, want op sommige forums kunnen ze er wat van. ;)

Het feit dat ik feitelijk tegen een muur heb zitten praten veroorzaakt echt een groot gevoel van onmacht.
Je moet jezelf dus overschreeuwen door meermaals te zeggen dat je reeds een kopie van je ID hebt opgestuurd en dat alles waar ze om vroegen goed zichtbaar was/is en ja dan blijven de reacties uit als je op hun e-mails ingaat en is er nog steeds niks veranderd.

Dat mensen nog op Facebook willen blijven is voor mij een raadsel.

Jouw opmerking;
"Tja, Facebook is een Amerikaans bedrijf en ze staan er om bekend dat ze, net als bij Google ( ook Amerikaans ) erg moeilijk doen"

Mijn reactie:
Als ik jouw bericht zo lees, dan realiseer ik mij dat mijn gedachten misschien niet eens zo vreemd zijn. Het lijkt wel alsof ze gewoon naar redenen aan het zoeken zijn om niet tot actie over te gaan en dat ik mezelf dus moet overschreeuwen ( zie bovenstaande ). Waarom ze op mijn e-mails van vandaag niet hebben gereageerd is voor mij een raadsel ( ze kunnen natuurlijk ook niet direct reageren ) en wellicht gaan ze ook niet reageren. Misschien had ik vandaag wel gereageerd op een no-reply e-mailbericht, zonder dat ik hier een e-mail over ontving.

Jouw opmerking:
Heel veel van dit soort verzoeken / klachten worden geautomatiseerd verwerkt ( d.m.v. computers die gebruik maken van tekstherkenning en kunstmatige intelligentie ).

Mijn reactie:
Hier had ik helemaal geen weet van ! Op basis van je opmerking dacht ik vandaag nog: 'Misschien heb ik wel tegen een computer lopen 'praten''.
'Misschien heeft hun computer wel mijn kopie ID bewijs geblokkeerd.'
Ik had zaken uitgelegd in de brief en het was alsof ze het nooit hadden gelezen.

Mijn brein probeert alles te begrijpen ( en voelt nog steeds de behoefte om alles uit te leggen ), maar misschien is dit wel onmogelijk bij zo'n groot bedrijf. Hier loop ik denk ik op vast. Ik denk dat mensen gewoon gehoord wilen worden en als dat niet gebeurt dan veroorzaakt dit gevoelens van hopeloosheid en onmacht.

Ik wil dus absoluut geen contact meer met mijn familie, dus ik ga eerst naar de politie.
( Dan kan ik altijd nog met tegenzin contact met het bedrijf van mijn familielid opnemen. )

Grappig ze willen het niet verwijderen, maar volgens mij kreeg ik in januari de melding dat ik ineens weer online was op Facebook, terwijl ik van niks wist en dus niet eens een account heb.

Ik vind het erg moeilijk om nu niks meer te doen richting Facebook, maar het accepteren is beter dan tegen een muur aan blijven praten. Bovendien heb ik erg veel te doen en heb ik niet echt van het mooie weer kunnen genieten.

Dat van het intellectueel eigendom, daar had ik geen weet van. Dank je wel. Er is dus nog hoop !  :icon_biggrin1:

Ik hoop dat ooit Facebook eens tegen de vlakte gaat, maar dat mag ik natuurlijk niet hardop zeggen.  :ohyeah:

@Reinier; weet je ook of er een mogelijkheid is voor mij ( via e.o.a. tool ) dat ik kan zien welk IP adres is gebruikt voor het maken van dit valse Facebook account ? Dan kan ik bijvoorbeeld zien of het in het Nederland is gemaakt of daar buiten. Jij ook nog sterkte met je gezondheid.

lucas

#17
Citaat van: Dribbel op woensdag 19 september 2018, 22:42:57
@Reinier; weet je ook of er een mogelijkheid is voor mij ( via e.o.a. tool ) dat ik kan zien welk IP adres is gebruikt voor het maken van dit valse Facebook account ? Dan kan ik bijvoorbeeld zien of het in het Nederland is gemaakt of daar buiten. Jij ook nog sterkte met je gezondheid.

Via Facebook is dit niet mogelijk, je zult het bij hen op moeten vragen. En die geven ze toch niet.
De enige mogelijkheid is een script met een linkje naar het account te sturen m.b.v. Facebook messenger. En dan maar hopen dat er op de link geklikt wordt.

Aangezien jij geen Facebook meer hebt en je ook geen contact wil hebben met je familie lijkt me deze optie niet zinvol. En het is de vraag of men op die link klikt dat doen ze alleen als ze de persoon die de link stuurt kennen en vertrouwen.

Je hebt pogingen gedaan om het gehele Spaanse account te verwijderen. Dat is je niet gelukt.
Het enige wat je nog kan doen is met een Facebook account het Spaanse account benaderen en alles wat naar jouw mening jouw eigendom is per geplaatst bericht te melden aan Facebook. Dat kan nl bij elk geplaatst bericht op facebook. Je krijgt dan een keuze waarin je aangeeft waarom je hier melding van maakt. Probleem is wel dat je weer een facebook account nodig bent, wat je niet wilt.

Allereerst zou ik me verdiepen of het auteursrecht die jij claimt in Spanje ook rechtsgeldig is. Hij is immers naar Spanje verhuist en ik ga er vanuit dat hij Spaanse diensten aanbied. Je zult dus hardcopy's moeten verzamelen van zijn Facebook site. En juridisch advies inwinnen of je überhaupt een zaak hebt. Vervolgens de zaak laten afhandelen door de advocaat richting Facebook.
Dit geeft denk ik meer rust voor je dan alleen dit gevecht aan te gaan. Het kost je veel energie en levert je niets op.

De keuze is volgens mij of een jurist er op zetten of laten rusten zoals Reinier ook al aangegeven heeft. Gelet op je gezondheid zou ik voor het laatste kiezen. Je wilt niks meer met ze te maken hebben laat ze dan ook in hun sop gaar koken.


Dribbel

#18
Vannacht lag ik dus wakker van de stress met zware pijn op de borst. Te achterlijk voor woorden !

Ik had wel een 'helder' moment en dacht aan de add-ons die ik heb toegevoegd aan Firefox.
Ik vraag mij af of die add-ons er voor kunnen hebben gezorgd dat ze mijn ID-bewijs ( die ik meermaals heb toegezonden ) en mijn brief niet hebben ontvangen.
( Zo te zien hebben ze het niet eens gelezen. )

Heeft iemand enig idee of dit wat uitmaakt ? Documenten toevoegen en versturen via Hotmail lukt wel gewoon.

Ik krijg dus de indruk dat dit bewust is.

Vanmorgen bleek dat ze nog steeds mijn e-mails van gisteren niet hebben beantwoord.

Ik kan het dus nog 1x proberen, door de add-ons uit te schakelen.

Ik moet er echt even over nadenken.

Wat een aardige reactie @Lucas. Hartelijk dank voor al die informatie.

Andere mensen kunnen dus wel inloggen en aanklikken dat betreffend account 'Fake' is. Ik kan dat niet omdat ik geen account heb. Dan is maar de vraag of ze dit in gaan willigen. ( Misschien wel als de politie ze dit vraagt. )

Iemand van een buitenlands forum had mij dat uitgelegd. Ik zal dus nog naar de politie kunnen gaan, die logden de vorige keer ook in, alleen dit roept bij mij ook weerstand op.
( Ze daarmee lastigvallen................volgens mij moet ik dit alleen maar doen als laatste redmiddel ( maar dat is dit feitelijk ook )).

Update: heb nog geprobeerd om via uitgeschakelde add-ons om Facebook te informeren. Krijg ik nu weer dezelfde flutantwoorden, dan weet ik zeker dat mijn vermoedens kloppen of ze zijn niet in staat om pdf's te ontvangen, maar dat lijkt mij nogal sterk.

Update 12.34: Dus na de add-ons te hebben uitgeschakeld van Firefox, kreeg ik wederom ( hetzelfde ) flutantwoord; 'Hartelijk dank voor het zenden van iets van onze ID-lijst en dat ze het niet kunnen gebruiken om mijn identiteit vast te stellen. ( Ik heb dus een kopie van mijn paspoort toegevoegd ) en ze geven dus aan dat ik wederom een ID bewijs moet toevoegen. Wat ik nu dus immers herhaaldelijk heb gedaan, waarna het vervolgens weer wordt genegeerd en ik hetzelfde soort antwoord ontvang. Het is volgens mij dus een computer die dit automatische antwoord verstuurd.
Wel heb ik volgens mij 1 of meerdere antwoorden ontvangen die wel van een persoon afkomstig lijken te zijn. Verder negeren ze iedere e-mail die ik hun retour stuur.

Ik word dus bewust aan lijntje gehouden. Het is een standaard antwoord en niks van wat ik heb toegevoegd aan tekst is kennelijk gelezen.

Ik weet nu in ieder geval zeker dat het niet aan de add-ons heeft gelegen etc. In dat opzicht heb ik nu wel meer rust.

lucas

Ik zou hier mee stoppen en naar de politie gaan.
Laat die het uitzoeken en overweeg of aangifte mogelijk is.
Voel je niet bezwaard om de politie hier mee te belasten. Het is je de vorige keer ook gelukt dus waarom nu niet.

Succes en sterkte er mee.

Dribbel

#20
@lucas, nogmaals hartelijk dank voor het reageren.

Zojuist ontving ik wederom een e-mail van Facebook ( terwijl ik vandaag niks heb gedaan ) met de opmerking dat de persoon op dit valse account zich niet voordoet als mij.
Dit houdt dus wederom in, dat ik tegen een muur heb zitten praten,  dat ze mijn brief dus niet hebben gelezen of gewoon wederom een excuus zoeken om het niet te verwijderen.
Het is voor mij moeilijk om nu niet meer te reageren, maar ik weet inmiddels dat dit hopeloos is, dus stop ik er geen energie meer in.

Met twee mensen contact gehad die mij hebben geholpen in mijn beslissing om eerst naar de politie te gaan ( ik stond te twijfelen ). De laatste optie wordt dan het bedrijf van mijn familielid.

De politie belt mij vandaag terug. Ik ben er gisteren geweest. Ze gaan overleggen of ze mij wel mogen helpen. Ik heb ze een uitdraai gegeven van hoe ze het e.e.a. kunnen doen.
Ik vermoed dat ze niet mogen helpen.

Mocht de politie niet kunnen helpen, dan nog ben ik blij dat ik bij ze langs ben geweest. Het was een prettig gesprek en ik heb nieuwe dingen geleerd.
Na afloop voelde ik mij wel weer wat beter.

De politie ( de agent ) is van mening dat Facebook bewust niet mee wil werken. M.a.w.: mijn vermoeden wordt gedeeld.
Voor mij is dit belangrijk.

De politie deelt ook mijn mening dat ik niet meer ID's moet gaan sturen. Heb ik gelukkig ook niet gedaan.

Dribbel

Update:

De politie heeft zich niet aan hun belofte gehouden.
Ik ben niet teruggebeld. De agent had aangegeven dat hij mij persoonlijk zal bellen.

Met tegenzin heb ik donderdag een e-mail gestuurd naar het bedrijf van mijn familielid. ( Ik heb hem al 20 jaar niet gezien. )

Veel te veel tijd heb ik aan de e-mail besteed. Zo te zien kan ik ook in het Nederlands met ze communiceren, dus nu maar hopen dat ik het alsnog niet in het Spaans hoef te doen ( want dat is geen optie ).

Ik zie er tegenop om mijn mailbox te openen.
( Kwam ik uit een prettige familie, dan was dat denk ik anders geweest. )

De kans is groot dat ik geen reactie ga ontvangen en dat ik dus nooit van dit valse facebook account afkom.

Ik ga natuurlijk niet weer naar de politie.

Misschien dat ik toch eens kan kijken of ik iemand kan vinden die wel een Facebook account heeft en die aan kan klikken dat dit een vals account is.

Ik ben dus bang dat ik hier nooit vanaf kom. Dit houdt dus in dat a) ik gewoon nooit meer moet kijken of b) dat ik 1 a 2x per jaar moet gaan kijken of er ook rare dingen opstaan en/of foto's van mij op zijn geplaatst. :icon_help1:

Dribbel

Update:

HET IS OPGELOST !

Ik wil nog het e.e.a. checken, maar hier is het antwoord van het bedrijf van mijn familielid.

Zoals ik van ze heb begrepen, hebben ze een gedeelte van de onderneming van hem overgenomen.
Ze gaven aan dat hij getrouwd is met een vrouw die dus klaarblijkelijk dezelfde voornaam heeft als ik.

Ze gaven aan, dat het Facebook account van zijn vrouw is.
Ik ga er dus vanuit dat, omdat ze getrouwd zijn, zij dezelfde achternaam heeft gekregen als mijn oom.

Dezelfde voor- en achternaam als ik. ( Jakkes !  :icon_frown:) Wie had er ooit gedacht dat er iemand rond zou lopen met dezelfde voor- en achternaam als ik. Mijn achternaam komt denk ik maar heel weinig voor in Nederland en mijn voornaam is ook niet Nederlands. Dat is wel heel toevallig.

Het logo wat wordt gebruikt, lijkt veel op die van hun, maar het is niet van hen afkomstig.

Ik wou dat ik dit eerder had geweten. Wat een tijdverspilling ! Pijnlijk, maar ik kan er nu ook wel weer om lachen. Met kiespijn dan. Wel ben ik opgelucht.

Reinier

Nou, gefeliciteerd met het feit dat er dan ( uiteindelijk ) dan toch een verklaring voor blijkt te zijn.
Wat zul jij nu lekker slapen de komende tijd zonder als die stress in je lijf...
Het is overigens allemaal wel ( erg ) toevallig naar mijn idee maar wie ben ik om aan de gegeven verklaring te twijfelen  :icon_rolleyes:
Zelf heb ik een voornaam die ik deel met oud-collega's en zelfs een weerman van het KNMI.....
Of ik daar blij mee ben....ach, het is niet mijn schuld dat ik deze naam draag als zorgt het soms voor verwarring en moet je soms flauwe opmerkingen en grappen langs je heen laten gaan.
Uiteindelijk zul ook ij er mee leren leven en omgaan , zeker nu blijkt dat er geen sprake is van opzet of kwade wil.

Fijn weekend, het ga je goed  :icon_good: :icon_good:

SMF spam blocked by CleanTalk