PC Help Forum
Niet ingelogd [inloggen - Registreer]
Ga naar beneden

» Handige Downloads

» Sponsors

» Zoeken
[ Geavanceerd Zoeken ]

» Praktische Zaken

» Nieuws en Info sites
Yabnews

Printbare versie  
Auteur: onderwerp: Kunnen de meegekomen fans aangesloten worden op dit moederbord
Sippie
Lid

Registreerde: 12-5-2015
lid Is Offline

[*] Gepost op 17-8-2017 op 16:25
Kunnen de meegekomen fans aangesloten worden op dit moederbord

Mijn zus wil deze kast kopen en dit moederbord:

Kast waar 3 fans mee worden geleverd:
http://www.pctechreview.com.pl/obudowy/silverstone-sugo-sg10-ideal-...

(Er staat dat de grote fan een 4 pins aansluiting heeft en de 2 andere fans een 3 pins aansluiting hebben)

Het moederbord heeft een 5x4 pins PWM fans aansluiting:
https://www.asus.com/nl/Motherboards/ROG-STRIX-Z270G-GAMING/

Ik neem aan dat alleen die ene grote fan kan worden aangesloten of kunnen 3 pins fans ook worden aangesloten? Zo niet wat kan ik het beste doen?

Bedankt alvast!
Bekijkt gebruikers profiel Bekijk deze gebruiker zijn posts
Frank
Ervaren Helper

Registreerde: 12-10-2016
lid Is Offline

[*] Gepost op 17-8-2017 op 17:16

Dat moet als het goed is gewoon kunnen. Op de mobo connector zit een palletje waar de connector van de fan precies in kan.
Bij een 3 pins aansluiting wordt dan de 4e dus niet aangesloten.
De 4e pin is voor PWM welke voor zeer nauwkeurige fan aansturing zorgt.

De meeste 3 pins fans en moederborden met 4 pins connectoren kunnen gewoon samenwerken.

Bekijkt gebruikers profiel Bezoek  gebruiker zijn webpagina Bekijk deze gebruiker zijn posts
Sippie
Lid

lid Is Offline

[*] Gepost op 17-8-2017 op 17:56

Hallo Frank, bedankt voor je reactie. Oke, als ik het goed begrijp kunnen alle 3 de fans worden aangesloten, maar dat alleen de grote fan (die met 4 pins connector) gebruik kan maken van de PWM functie van het moederbord.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de overige fans in de case ook kunnen worden aangestuurd door het moederbord? Moet ik dan een verloopje ertussen plaatsen of heb ik 2 nieuwe fans nodig? En zo ja welke zijn aan te raden?

Bedankt voor je reactie alvast!

ps: als ik trouwens alle fans niet aansluit via het moederbord maar direct aan de voeding (die mogelijkheid is er) dan blijven de fans altijd aan staan, kost dit echt veel meer stroom? Of is dat te verwaarlozen?

En als ik de 2 fans met de 3pins connector aansluit op het moederbord, dan maakt hij dus niet gebruik van PMW en blijven deze dan (net als dat je hem direct op de voeding aansluit) constant aanstaan?
Frank
Ervaren Helper

Registreerde: 12-10-2016
lid Is Offline

[*] Gepost op 17-8-2017 op 18:15

Ja, de 3 pins connectoren kunnen aangesloten worden op de 4 pins connectoren. Hiervoor heb je geen verloopje nodig.
Dus gewoon op het moederbord aansluiten.

Als je de fans met een verloop direct op de PSU aansluit, dan draaien ze constant volle bak en zullen dus ook steeds te horen zijn. Qua stroomverbruik zullen deze dan inderdaad wel meer stroom verbruiken, maar dat zul je niet direct merken aan de stroom eindafrekening aangezien dit geen zware stroomslurpers zijn.

Ja, 3 pins blijft altijd aanstaan, maar 4 pins staan ook altijd aan. Met de PWM kun je veel naukeuriger het toerental regelen t.o.v. de temperatuur en bij 3 pins wordt het toerental met een variabel voltage geregeld. Maar ze zullen altijd blijven draaien alleen op een lager toerental. Het toerental wordt door het mobo geregeld dus als het warm is zullen de fans harder gaan draaien, en als het kouder is dus langzamer.

Bekijkt gebruikers profiel Bezoek  gebruiker zijn webpagina Bekijk deze gebruiker zijn posts
Sippie
Lid

lid Is Offline

[*] Gepost op 17-8-2017 op 19:24

Bedankt zeg, weer wat geleerd, fijn!!! :yay

Quote: origineel gepost door Frank  
Het toerental wordt door het mobo geregeld dus als het warm is zullen de fans harder gaan draaien, en als het kouder is dus langzamer.

Maar dit geldt dan voor de 4 pins of geldt dit ook voor de 3 pins connectoren?
Reinier
Super Administrator

Registreerde: 28-1-2012
lid Is Offline

Stemming: Lente..,nu graag nog iets warmer....

[*] Gepost op 17-8-2017 op 21:48

3 pins is variabele snelheid mét uitleesmogelijkheid
4 pins is PWM (Pulse-width modulation). Dit is een zeer nauwkeurige aansturingsmethode die ook nog eens zuiniger is voor het aansturende apparaat.
Sippie
Lid

lid Is Offline

[*] Gepost op 18-8-2017 op 10:22

Bedankt voor de informatie Reinier, ik wist niet dat 3 pins ook door het moederbord werd geregeld (als het dan aangesloten is op het moederbord en niet direct op de psu dan). Een laatste vraag over de kast, op 4.03 https://www.youtube.com/watch?v=VCg9LlixSy0 heeft hij het over een fanswitch die je op verschillende standen kunt zetten. Die werkt neem ik aan alleen als ik de casefans direct op de PSU aansluit zonder tussenkomst van het moederbord?
Reinier
Super Administrator

lid Is Offline

[*] Gepost op 18-8-2017 op 12:22

Uit de video wordt niet duidelijk wat / hoe die fan-switch exact schakelt maar het lijkt mij dat deze aan 1 zijde gevoed wordt direct vanuit de 12V Molex-aansluiting van de PSU en vervolgens d.m.v. een spanningsregelaar de fans van verschillende spanningen voorziet om daarmee het toerental te regelen.

Via het moederbord lijkt mij de meest logische oplossing om de fans aan te sluiten omdat je op die manier in de BIOS / UEFI het toerental kunt uitlezen čn regelen. Bij de meeste moederborden voorziet de fabrikant tegenwoordig in een speciale app die je onder Windows / Linux kunt installeren als desktop-app in je systeemvak zodat je direct toegang hebt tot de mogelijke instellingen voor je fans.
Sippie
Lid

lid Is Offline

[*] Gepost op 20-8-2017 op 10:59

Dag Reinier, dank voor je uitleg. Ik ga het via het moederbord aansluiten. Een korte laatste vraag: als ik het moederbord in deze kast schuif en de schijf/geheugen en dergelijke ga installeren dan hoef ik toch geen handschoenen aan te doen? (ik heb internet geraadpleegd, en veel gebruiken geen handschoenen waar anderen juist weer een antistatisch polsbandjes of plastisc handschoenen gebruiken) Ik heb helaas geen antistatischpolsbandje, kan ik nu wel veilig het moederbord installeren in deze kast met alles erbij zonder dat ik het kapot maak door statische electriciteit? Misschien tips wat ik moet doen of juist niet? (uiteraard is alles losgekoppeld van het stopcontact haha)
Reinier
Super Administrator

lid Is Offline

[*] Gepost op 20-8-2017 op 13:45

Ik heb op de keukentafel ( dat is mijn werkbank voor pc klusjes ) een stuk sliconen anti-slip materiaal liggen van ongeveer 80 x 50 cm.
Daar leg ik de behuizing op, ter voorkoming van schuiven en krassen op de tafel.
Verder loop ik tijdens het bouwen / klussen altijd op sokken, nooit op schoenen of slippers met kunststof zolen.

Voor ik het moederbord uit de anti-statische zak haal ontlaad ik mij aan de waterleiding of CV-leiding, deze zijn altijd geaard.

Ik leg altijd een krant op tafel waarop ik het moederbord leg als ik het uit de verpakking heb gehaald.
Daarna plaats ik de I/O bracket in de kast en schroef ik de afstandsbusjes op de juiste plaats.

Daarna plaats ik de processor in de socket, monteer ik de processor-koeler en, event. M2-SSD en plaats vervolgens het moederbord.
Het moederbord zet ik in 1e instantie maar met 3 of max. 4 schroefjes vast zodat ik het nog iets kan positioneren.
Als alle afstandsbusjes op de juiste plaats zitten en het moederbord spanningsloos in de I/O-bracket zit schroef ik de rest vast
Let er hierbij op dat alle aansluitingen van het moederbord vrij zijn, soms buigt er wel eens een massa-lipje voor een usb-poort en dan moet je het moederbord weer los halen.

Vervolgens monteer ik de voeding, plaats ik de geheugenreepjes, sluit ik de "Front-panel"-stekkertjes aan op het moederbbord gevolgd door de EATX kabel naast de processor en de grote ATX-connector.
Dan case-fans, cpu-koeler, front-panel USB en Audio.
Daarna plaats ik de HDD (s) en sluit deze aan en event een DvdRom.
Als laatste de videokaart met de extra voedingsaansluiting..

Dat is grofweg mijn werkwijze.
Belangrijkste stap is uiteraard jezelf "ontladen" aan CV of waterleiding en ervoor zorgen dat je geen schoeisel draagt wat zichzelf statisch oplaadt zoals slippers op een zeil-ondergrond bijv.
Als je dat in je achterhoofd houdt komt het goed :b:
Sippie
Lid

lid Is Offline

[*] Gepost op 20-8-2017 op 14:03

Heel erg bedankt voor je uitleg!!! Waardeer ik zeer! De kraan aanraken bv voor ik begin , moet k dat 1x doen of per 10miniuten of per onderdeel dat ik erin zet? Kan ik de onderdelen ook op een katoenen dekbedovertrek leggen? Of een kartonnen doos die ik uitgevouwen heb? Dat zijn de enige opties nu die k heb. (Heb een houten vloer)
Reinier
Super Administrator

lid Is Offline

[*] Gepost op 20-8-2017 op 16:34

Als je niet teveel heen en weer loopt is 1x voldoende. Uiteraard hangt het er ook van af welke ondergrond er aanwezig is.
Een vloer van Novilon ( zeil ) is veel gevoeliger voor statische electriciteit als een laminaat- of tegelvloer.
In geval van tegels ( plavuizen ) volstaat 1x zeker, hout is een prima isolator.

Als ondergrond voor je onderdelen zou ik iets nemen wat niet pluist, dus geen handdoek, dekbedovertrek o.i.d.
Soldeerverbindingen kunnen scherpe en hakerige puntjes hebben waar stof of vezels aan kunnen blijven hangen.
Neem een stuk karton ( oude verhuisdoos bijv. of een bananendoos van de supermarkt, zolang het maar droog en schoon is ). :b:
Sippie
Lid

lid Is Offline

[*] Gepost op 21-8-2017 op 09:54

Hey Reinier, bedankt voor de informatie! Ik ga aan het karton!!
Reinier
Super Administrator

lid Is Offline

[*] Gepost op 21-8-2017 op 10:22

Lijkt mij een strak plan, gebruik ik zelf ook vaak en wel de grote doos waarin de onderdelen zijn verzameld door de leverancier :biggrin
Succes :b::b:

Ga naar boven

KWF Kankerbestrijding